El Consorci Provincial de Bombers de València, juntament amb l’empresa pública de la Diputació de València, Divalterra, ha creat un servidor cartogràfic que servirà per a agilitar la resposta a possibles emergències durant el Gran Premi de la Comunitat Valenciana, que tindrà lloc els dies 16, 17 i 18 de novembre en el Circuit Ricardo Tormo de Cheste.

Aquest projecte GIS arreplega les dades procedents del Pla d’Autoprotecció del Circuit, que inclou riscos interns i externs, i es presenta de manera digital a través de qualsevol equip informàtic. D’aquesta manera, s’agiliten les consultes i es disposa al moment de tot tipus d’informació d’utilitat per a donar resposta a les emergències.

A més, des del Consorci Provincial de Bombers es donarà accés a aquesta utilitat informàtica a tots els organismes implicats a garantir la seguretat en la concentració esportiva, com a Delegació de Govern, Guàrdia Civil, Generalitat Valenciana, i la pròpia seguretat del Circuit, amb la finalitat d’assegurar una màxima coordinació entre totes les parts.

L’oficial cap de Prevenció del Consorci Provincial de Bombers de València, Jorge Sánchez, explica que “la quantitat d’informació que ens aporta, agilita de manera molt important la presa de decisions en moments en els quals cada segon que es guanye pot ser vital”.

Sánchez indica que “a Espanya no hi ha cap organisme amb una eina GIS tan potent com aquesta per a la gestió d’emergències” i avança que “ja s’està treballant per a aplicar-la en altres infraestructures com els edificis de la Universitat o Metrovalencia, com ja es va fer en la festivitat de les últimes Falles, etc”.

Cartografia i bases de dades en format digital
L’eina GIS ha sigut desenvolupada per personal dels departaments de Prevenció i de Sistemes i Innovació Tecnològica del Consorci Provincial de Bombers, junt a l’àrea d’Informació Territorial de Divalterra. Antonio Mas, gerent de Divalterra, explica que “el procés s’ha desenvolupat en completa coordinació amb el Consorci de Bombers, per a assegurar que les funcionalitats que s’anaven desenvolupant des de Divalterra eren les que realment resultaven d’utilitat per a ells” .

Per a açò, es va recopilar tota la documentació existent, que estava en format paper, i després de la definició dels termes i cartografia a implementar, es va procedir a elaborar tots els mapes en format digital. Una vegada implementada la part gràfica, es va procedir al bolcat de tota la documentació recopilada.

Així, arreplega imatges i dades detallades sobre els accessos i eixides del recinte, elements de protecció, recorregut fins als accessos, rutes d’evacuació, graderies, locals, recintes i edificis, i també totes les activitats de risc d’empreses pròximes, així com el possible transport de mercaderies perilloses.

D’aquesta manera, aquest projecte cartogràfic permet, davant una emergència, saber en quin punt exacte s’ha produït l’incident i a quina distància es troben els accessos i eixides més properes, quin és el recorregut, els hidrants més pròxims, les característiques de la infraestructura on s’ha produït, si existeixen elements adjacents o les zones industrials pròximes i els seus plans d’evacuació, entre una altra informació d’utilitat.