La Mesa General del Consorci Provincial de Bombers de València ha aprovat hui l’Acord sobre Condicions Comunes de Treball del personal empleat públic per al període 2026-2029, un document que actualitza i modernitza el marc laboral del Consorci i que permetrà normalitzar de manera definitiva la relació entre l’entitat dependent de la Diputació de València i els representants sindicals.

El document aprovat substituïx a l’acord de 2022 i regula de manera integral l’organització de la jornada, els torns operatius, el sistema de permisos i llicències, les condicions econòmiques, la formació, la carrera professional i tots els aspectes vinculats a la prestació contínua d’un servici essencial que requerix disponibilitat operativa les 24 hores del dia durant els 365 dies de l’any. El nou marc es publicarà el Butlletí Oficial de la Província, i entrarà en vigor l’1 de gener de 2026.

Una de les novetats més destacades és l’ampliació de les dotacions mínimes de guàrdia als parcs principals mitjançant la incorporació d’una eixida addicional de dos efectius. Això, en paraules del president del Consorci, Avelino Mascarell, “suposarà una notable millora, tant per a la ciutadania perquè les mobilitzacions d’emergència seran més completes, com per als propis bombers perquè actuaran amb major seguretat”; i recorda que “es tracta d’una fita històrica, tenint en compte a més que l’anterior acord de mínims és anterior a l’any 1992”. 

Entre altres elements destacats del text, està la definició d’una jornada general equivalent a 1.632,5 hores anuals per al personal operatiu, la implantació del sext torn a partir de 2026, la possibilitat voluntària d’acollir-se a una jornada especial ampliada des de 2027, la regulació detallada de l’organització de guàrdies i dels canvis assumits amb caràcter administratiu, així com l’establiment d’un sistema de permisos que integra els dies d’assumptes propis en el propi quadrant. 

També s’inclou un règim econòmic actualitzat conforme a la normativa pressupostària, un paquet de prestacions socials per al personal i la garantia de 48 hores anuals de formació dins del còmput horari, a partir de 2026. L’acord incorpora, a més, el compromís de revisar i actualitzar el Reglament de Carrera Professional abans de l’últim trimestre de 2026, reforçant la projecció professional del conjunt de la plantilla.

Avelino Mascarell, president del Consorci, indica que “este acord millora permisos, descansos, formació, carrera professional i prestacions socials, i cosa que és més important, garantix estabilitat, seguretat jurídica i una organització operativa moderna i sostenible”. 

En este punt, Mascarell ha subratllat que “el temps ha donat la raó a tots els que apostàvem pel diàleg com el millor camí per a avançar en la millora de les condicions laborals del personal de bombers” i ha volgut “agrair als sindicats que han tingut clar que el que calia fer és asseure’s a parlar des del respecte i la responsabilitat”.

Mascarell ha conclòs que “el servici públic d’emergències requerix una resposta permanent, i comptar amb un acord clar sobre torns, disponibilitat, formació i gestió del personal és fonamental per a mantindre la màxima operativitat els 365 dies de l’any”.