El projecte compta amb les ajudes de mobilitat sostenible de l’IVACE cofinançades pels fons FEDER

El Consorci Provincial de València, compromès amb les polítiques de protecció del medi ambient, d’eficiència del servei i seguretat del personal, té establit el criteri de substitució dels vehicles una vegada superen els 10 anys d’antiguitat. Aquesta política es va reforçar a partir de 2019 amb l’adquisició de diferents vehicles de baixes emissions: Dues furgonetes combi elèctriques i 14 UPC SUV híbrids que van substituir vehicles de tecnologia dièsel.

Continuant amb aquesta política de protecció del medi ambient, en 2020 es van renovar altres 5 furgonetes dièsel, igualment substituïdes per furgonetes elèctriques pures i es van adquirir 4 UPC SUV híbrids que van substituir vehicles similars de tecnologia dièsel.

Des de finals de 2020 es disposa en tots els parcs del Consorci de punts de recàrrega per a ús intern d’aquests nous vehicles de tecnologia elèctrica o híbrida des de la xarxa elèctrica.

El combustible utilitzat per aquests vehicles híbrids és de gasolina, però disposen de bateria recarregable mitjançant la xarxa elèctrica que els dota d’una autonomia aproximada de 50 km. Això optimitza el consum d’energia en desplaçaments curts, així com minimitza l’emissió de CO₂ i contaminants durant aquests trajectes. Funcionen en manera elèctrica mentre la bateria tinga càrrega i només usen el motor de combustió interna quan la bateria s’esgota o quan es produeixen requeriments d’altes prestacions. Les bateries poden ser recarregades pel propi vehicle quan té el motor de combustió interna en funcionament o mitjançant l’ús de la inèrcia del vehicle o per frenada regenerativa, que converteix l’energia del moviment del vehicle o els esforços de frenada en energia elèctrica per a recarregar la bateria sense necessitat de connectar-se a la xarxa, maximitzant encara més l’estalvi energètic.

Si considerem que l’energia elèctrica subministrada per la xarxa espanyola consisteix en un mix que s’ha establit que emet, aproximadament, 0,234 kgCO2/kWh i que un vehicle dièsel emet, aproximadament i de mitjana, 2,67 kgCO2/litre podem dir que els vehicles substituïts, tipus tot terreny i de tecnologia ja obsoleta, han deixat d’emetre a l’atmosfera 128 kgCO2/100 km. La diferència respecte als vehicles híbrids, i comptant amb l’ús puntual del motor de combustió interna, permet quantificar que, en total, es deixen d’emetre a l’atmosfera aproximadament 105 kgCO2/100 km.

Per a aquest projecte el Consorci ha comptat amb les ajudes de mobilitat sostenible concedides per l’Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), amb cofinançament de la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).