ESTATUTS DEL CONSORCI PER AL SERVICI DE PREVENCIÓ I EXTINCIÓ D’INCENDIS I SALVAMENT DE LA PROVÍNCIA DE VALÈNCIA (BOMBERS, CONSORCI PROVINCIAL DE VALÈNCIA)

TÍTOL I – DISPOSICIONS GENERALS

CAPÍTOL 1 – Constitució i elements espacials i temporals

Article 1.- Constitució del Consorci
Article 2.- Denominació
Article 3.- Administració d’adscripció
Article 4.- Duració
Article 5.- Domicili
Article 6.- Àmbit territorial

CAPÍTOL 2 – Fins perseguits

Article 7.- Fins del Consorci

CAPÍTOL 3 – Competències, potestats i règim jurídic

Article 8.- Naturalesa i capacitat jurídica
Article 9.- Competències
Article 10.- Potestats i prerrogatives
Article 11.- Normes d’aplicació

TÍTOL II – ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT

CAPÍTOL 1 – Disposicions generals

Article 12.- Òrgans de govern
Article 13.- Llengües oficials
Article 14.- Transparència de l’activitat pública del Consorci

CAPÍTOL 2 – De les persones representants de les entitats consorciades

Article 15.- Dret i deure d’assistència
Article 16.- Representació i dret al vot dels Ens Consorciats

CAPÍTOL 3 – De l’Assemblea General

Article 17.- Composició
Article 18.- Constitució de l’Assemblea General
Article 19.- Delegació d’entitats consorciades
Article 20.- Competències de l’Assemblea General
Article 21.- Delegació de competències
Article 22.- Sessions ordinàries
Article 23.- Sessions extraordinàries
Article 24.- Sessions extraordinàries de caràcter urgent
Article 25.- Adopció d’acords

CAPÍTOL 4 – De la Junta de Govern

Article 26.- Naturalesa
Article 27.- Constitució i dissolució
Article 28.- Composició
Article 29.- Competències
Article 30.- Funcionament

CAPÍTOL 5 – Del President o Presidenta

Article 31.- President o Presidenta
Article 32.- Competències del Pesident o Presidenta
Article 33.- Delegació de competències

CAPÍTOL 6 – De la Vicepresidència

Article 34.- Vicepresidència

CAPÍTOL 7 – Òrgans complementaris

Article 35.- Comissió Informativa

CAPÍTOL 8 – Altres òrgans i mitjans personals

Article 36.- Secretaria, intervenció i tresoreria
Article 37.- La persona titular de la gerència i les seues funcions
Article 38.- Recursos humans

TÍTOL III – RÈGIM ECONOMICOFINANCER

CAPÍTOL 1 – De la gestió econòmica

Article 39.- Contingut
Article 40.- Règim pressupostari
Article 41.- Bases d’execució
Article 42.- Recursos economicofinancers
Article 43.- Aportacions ordinàries dels ens consorciats
Article 44.- Aportacions extraordinàries dels ens consorciats
Article 45.- De l’ingrés de les aportacions dels ens consorciats
Article 46.-Del ingrés del deute dels Ens Consorciats

TÍTOL IV. PROCEDIMENT PER A LA MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS

CAPÍTOL 1 – Procediment ordinari

Article 47.- Àmbit d’aplicació del procediment ordinari
Article 48.- Iniciació del procediment ordinari
Article 49.- Aprobació en el procediment ordinari

CAPÍTOL 2 – Procediment extraordinari

Article 50.- Àmbit d’aplicació del procediment extraordinari
Article 51.- Iniciació del procediment extraordinari
Article 52.- Tramitació en el procediment extraordinari

CAPÍTOL 3 – Disposicions Comuns

Article 53.- Publicació

TÍTOL V – PROCEDIMENTS PER A L’ALTERACIÓ, DISSOLUCIÓ I LIQUIDACIÓ

CAPÍTOL 1 – Alteració dels membres del Consorci

Article 54.- Caràcter de l’alteració dels membres del Consorci
Article 55.- Incorporació al Consorci
Article 56.- De l’abandó i separació de membres
Article 57.- Efectes de l’exercici del dret de separació
Article 58.- De la separació de membres per incompliment dels Estatuts
Article 59.- Disposicions comunes a l’abandó i la separació

CAPÍTOL 2 – Dissolució i liquidació

Article 60.- Dissolució del Consorci
Article 61.- Liquidació del consorci

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA.
Cost servei Prevenció Incendis forestals

DISPOSICION FINAL
Disposició final única. Entrada en vigor

TÍTOL I – DISPOSICIONS GENERALS

CAPÍTOL 1 – Constitució i elements espacials i temporals

Article 1.- Constitució del Consorci

  1. El Consorci es constituïx a l’empara del que establixen els articles 57 i 87 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, 110 del text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 781/1986, de 18 d’abril, Llei 8/2010, de 23 de juny, de règim local de la Comunitat Valenciana, i de conformitat amb la previsió que recull l’article 6, de la Llei 7/2011, d’1 d’abril, dels Servicis de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament de la Comunitat Valenciana, i les normes d’interés general emanades de la Comunitat Valenciana.
  2. El Consorci està integrat per la Diputació Provincial de València, la Generalitat , i els municipis de la província de València, que figuren en l’annex , sense perjuí que puguen incorporar-se en el futur altres municipis i entitats locals amb competències en la matèria objecte del Consorci en virtut del que disposa l’article 55 d’estos estatuts.
  3. Tant el Consorci com les entitats que l’integren es comprometen a complir totes les obligacions que per a cada un d’estos s’inclouen en estos estatuts, així com les altres que siguen acordades vàlidament pels òrgans de govern del Consorci.

Article 2.- Denominació

L’entitat pública que es constituïx rep el nom de “Consorci per al Servici de Prevenció i Extinció d’Incendis i de Salvament de la Província de València” (Consorci Provincial de Bombers de València), d’ara en avant el Consorci.

Article 3.- Administració d’adscripció

  1. L’administració a la qual queda adscrit el Consorci, de conformitat amb el que disposa la disposició addicional vintena de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, és la Diputació Provincial de València, tenint en compte el que disposa el punt segon de la disposició esmentada.
  2. El Consorci estarà subjecte al règim de pressupostació, comptabilitat i control de la Diputació Provincial de València, Administració a què esta adscrit, sense perjuí de la seua subjecció al que preveu la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera. En tot cas, es durà a terme una auditoria dels comptes anuals que serà responsabilitat de l’òrgan de control de la Diputació Provincial de València. El consorci haurà de formar part dels pressupostos de la Diputació Provincial de València i incloure’s en el compte general d’esta.

Article 4.- Duració

El Consorci s’establix per temps indefinit.

Article 5.- Domicili

  1. El Consorci tindrà el domicili social a València, camí de Montcada, número 24. Qualsevol canvi d’este haurà de ser aprovat pel president, i caldrà donar-ne compte a l’Assemblea General en la primera sessió que tinga lloc. Els efectes de l’acord podran ser immediats amb independència de la tramitació de l’expedient per a donar publicitat al canvi.
  2. Les sessions dels òrgans de govern del Consorci tindran lloc a la mateixa seu del Consorci, sense perjuí que amb la resolució prèvia del president o presidenta es puguen dur a terme en qualsevol de les seus de les entitats consorciades, o lloc apropiat a este efecte.

Article 6.- Àmbit territorial

  1. El Consorci prestarà els seus servicis als territoris dels ens consorciats. Així mateix, prestarà els servicis de prevenció i extinció d’incendis als municipis menors de 20.000 habitants que no pertanguen al Consorci quan estos no els presten. En este últim cas només es prestaran els servicis mínims exigibles legalment, i si pertoca, es repercutirà el cost d’estos d’acord amb el que s’establisca reglamentàriament.
  2. Excepcionalment, podran prestar-se servicis als municipis de més de 20.000 habitants així com a altres persones o entitats públiques o privades que, sense pertànyer al Consorci esmentat, expressament ho sol·liciten per mitjà de la contraprestació que corresponga en cada cas.
  3. El Consorci procurarà sempre la coordinació amb altres servicis de contingut semblant, siga quin siga el seu àmbit territorial (estatal, autonòmic o local).

CAPÍTOL 2 – Fins perseguits

Article 7.- Fins del Consorci

  1. Constituïx l’objecte del Consorci la prestació dels servicis de prevenció i extinció d’incendis i salvament.
  2. Són funcions concretes que ha de portar a terme el Consorci, entre altres, les següents:

a) Lluitar contra el foc en cas de sinistre i altres situacions d’emergència.

b) Realitzar el salvament de persones, semovents, béns i protecció al medi ambient, en cas de sinistre o una altra situació d’emergència.

c) Intervindre en el salvament aquàtic i subaquàtic i en el rescat i salvament de muntanya i cavitats subterrànies.

d) Adoptar mesures de seguretat extraordinàries i provisionals, a l’espera de la decisió de l’autoritat competent, sobre el tancament i desallotjament de locals i establiments públics, i l’evacuació de l’immoble i propietats en situacions d’emergència mentres les circumstàncies del cas ho facen imprescindible, així com limitar o restringir pel temps necessari la circulació i permanència en vies o llocs públics en els supòsits d’incendi, catàstrofe o calamitat pública.

e) En els supòsits d’intervenció, recuperar les víctimes i coordinar-ne el trasllat urgent, fins i tot realitzar-lo quan calga.

f) Intervindre en operacions de protecció civil, d’acord amb les previsions dels plans territorials i dels plans especials corresponents, així com elaborar els plans d’actuació respectius del servici de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament.

g) Dirigir els llocs de comandament avançat que els corresponen segons la planificació vigent.

h) Elaborar els procediments d’actuació del servici per a cada tipus de sinistre.

i) Investigar i informar sobre els sinistres en què intervinguen per raó de la seua competència, així com en cas de requeriment per l’autoritat competent.

j) Obtindre la informació necessària de les persones i entitats relacionades amb les situacions i llocs on es produïsca l’incendi, la catàstrofe o calamitat pública per a l’elaboració i execució de les tasques encaminades a resoldre situacions.

k)  Estudiar i investigar les tècniques, instal·lacions i sistemes de protecció contra incendis i salvament.

l) Organitzar i participar en campanyes de divulgació dirigides a incrementar el coneixement de la ciutadania sobre la normativa de prevenció d’incendis i altres emergències.

m) Exercir funcions de prevenció per a evitar o disminuir el risc d’incendis o altres accidents, per mitjà de la inspecció del compliment de la normativa en vigor.

n) Les altres funcions que li atribuïsca la legislació vigent i qualsevol altra dirigida a la protecció de persones i béns, sempre que siguen necessàries i proporcionades als fets

CAPÍTOL 3 – Competències, potestats i règim jurídic

Article 8.- Naturalesa i capacitat jurídica

El Consorci regulat en estos estatuts s’establix de forma voluntària, amb personalitat jurídica pròpia i independent dels membres que el constituïxen i amb plena capacitat jurídica i d’obrar. Disposarà de patrimoni propi afecte als seus fins, estant capacitat per a adquirir, posseir, reivindicar, permutar, gravar o alienar qualsevol classe de béns i drets, subscriure contractes, obligar-se i interposar els recursos i accions legals, així com qualssevol altres actes i contractes que siguen necessaris o convenients per al seu funcionament correcte, tot això amb subjecció al estos estatuts i a les altres normes aplicables, sense perjudici d’allò disposat a l’article 3 d’aquestos Estatuts respecte a l’Administració d’adscripció.

Article 9.- Competències

  1. Les entitats consorciades portaran a terme les seues competències de forma associada a través del Consorci, que assumirà el seu exercici amb vista a la gestió dels servicis de prevenció i extinció d’incendis i salvament; correspondrà al Consorci la gestió integral d’estos, així com ordenar i reglamentar les contraprestacions econòmiques de dret públic que legalment o reglamentàriament pertoquen per la prestació dels seus servicis.
  2. La competència consorcial podrà estendre’s a altres fins comuns a la totalitat dels seus membres en matèries relacionades amb l’objecte principal del Consorci.

Article 10.- Potestats i prerrogatives

En concret el Consorci tindrà les següents potestats i prerrogatives per al millor compliment dels seus fins:

a) D’autoorganització i de reglamentació dels servicis que gestione.

b) Tributària i financera per a la imposició i aprovació d’ordenances fiscals reguladores de les taxes, contribucions especials i preus públics que puguen correspondre per la prestació dels servicis, tot això en els termes i formes establits per la legislació de règim local aplicable a eixos efectes. Igualment s’inclourà la recaptació dels drets generats, ja siga directament o a través de convenis amb els organismes que presten eixos servicis a les administracions locals.

c) De programació i planificació.

d) D’investigació, delimitació i recuperació d’ofici dels seus béns.

e) De presumpció de legitimitat i executivitat dels seus actes.

f) D’execució forçosa en els casos assenyalats en la legislació vigent.

g) De revisió d’ofici dels seus actes i acords.

h) D’inembargabilitat dels seus béns i drets en els termes que preveuen les lleis, prelacions i preferències i la resta de prerrogatives reconegudes a la hisenda pública per als crèdits d’esta, sense perjuí dels que corresponguen a les hisendes de l’Estat i de la comunitat autònoma.

i) les altres que els atribuïsca la legislació vigent

Article 11.- Normes d’aplicació

  1. L’activitat del Consorci se subjectara a allò que s’ha disposat en estos Estatuts. I en el no disposat en els mateixos serà aplicable la normativa de règim local i la resta de normes del dret administratiu, així com el que preveu el Codi Civil sobre la societat civil, excepte el règim de liquidació, que se sotmetrà al que disposa el Reial Decret Legislatiu 1/2010, de 2 de juliol, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei de Societats de Capital.
  2. El règim de contractació s’ajustara a la llei de contractes del sector públic.
  3. Els actes i resolucions dels òrgans del Consorci són susceptibles dels recursos administratius previstos en la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
  4. En tot cas li serà d’aplicació la normativa que en matèria de prevenció, extinció d’incendis i salvament dicte la Generalitat, així com per a la coordinació de servicis.
  5. Els actes, acords i resolucions dels òrgans consorcials que s’adopten en virtut de competències pròpies, esgoten la via administrativa i podran ser objecte de recurs davant de la jurisdicció contenciosa administrativa.

TÍTOL II – ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT

CAPÍTOL 1 – Disposicions generals

Article 12.- Òrgans de govern

Els òrgans de govern del Consorci són els següents:

a) L’Assemblea General.

b) La Junta de Govern

c) El President/a.

d) El Vicepresident/a.

Els altres òrgans complementaris que el Consorci decidisca establir i regular de conformitat amb el que preveu la legislació bàsica estatal i de la Comunitat Autònoma.

Article 13.- Llengües oficials

El Consorci té, com a llengües oficials, el valencià i el castellà, segons prescriuen les lleis. Tot el funcionament del Consorci, oral i escrit, tant dels òrgans de govern com dels administratius, podrà dur-se a terme indistintament en un o altre idioma, de conformitat amb el que disposa l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià, Llei de creació de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i la resta de disposicions legals aplicables.

Així mateix el Consorci en el seu web, seu electrónica, publicacions i comunicacions, farà servir les dos llengües oficials a la Comunitat Valenciana, valencià i castellà.

Article 14.- Transparència de l’activitat pública del Consorci

El Consorci s’ajustara al que disposa la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, així com a la normativa que es dicte per la Generalitat i en este sentit publicarà de forma periòdica i actualitzada la informació el coneixement de la qual siga rellevant per a garantir la transparència de la seua activitat relacionada amb el funcionament i control de l’actuació pública.

La informació subjecta a les obligacions de transparència serà publicada en la seu electrònica o pàgina web del Consorci d’una manera clara, estructurada i intel·ligible per als interessats i, preferiblement, en formats reutilitzables. S’establiran els mecanismes adequats per a facilitar l’accessibilitat, la interoperabilitat, la qualitat i la reutilització de la informació publicada així com la seua identificació i localització.

CAPÍTOL 2 – De les persones representants de les entitats consorciades

Article 15.- Dret i deure d’assistència

Els representants i les representants de les entitats consorciades tenen el dret i el deure d’assistir, amb veu i vot, a les sessions de l’Assemblea General i a les dels altres òrgans col·legiats dels quals formen part, llevat d’una justa causa que li ho impedisca, i que hauran de comunicar amb antelació suficient al president o presidenta de l’òrgan que es tracte.

Article 16.- Representació i dret al vot dels Ens Consorciats

  1. Cada membre de l’Assemblea General tindrà un nombre de vots proporcional a la seua aportació econòmica al pressupost anual de funcionament.
  2. No obstant el que disposa l’apartat anterior, cap membre podrà superar el 50 % del nombre de vots. I en este cas, s’addicionara la diferència de vots, als municipis consorciats en proporció a la seua aportació econòmica.
  3. El nombre de vots que corresponguen a cada una de les entitats consorciades es determinara anualment prenent com a base les aportacions econòmiques anuals, que hagen de realitzar les mateixes per a cada exercici pressupostari i que vénen obligades a consignar en els seus respectius pressupostos de gastos
  4. Anualment i junt amb l’aprovació del pressupost del Consorci s’aprovara la determinació del nombre de vots que hagen de correspondre a cada membre en aplicació del que disposa el present article.
  5. En el cas que coincidisquen en una mateixa persona la representació de dos membres del Consorci, el seu vot en l’Assemblea General aglutinarà la representació dels dos ens que represente, i podrà votar en una representació en un sentit i, en l’altra, en un altre distint.
  6. Llevat del que disposen estos estatuts, i concretament en l’article 19, el vot no és delegable.

CAPÍTOL 3 – De l’Assemblea General

Article 17.- Composició

  1. L’òrgan suprem de govern del Consorci serà l’Assemblea General, composta per una persona representant de cada un dels municipis consorciats designat pel Ple d’este, una persona representant de la Generalitat , i el President o presidenta del Consorci.
  2. Les persones representants dels municipis consorciats seran designats pels plens dels municipis, els quals podran designar una segona persona representant que suplisca les absències, malalties i vacants de les titulars.
  3. Si no hi ha una designació expressa de persona representant pel ple municipal, el municipi podrà ser representat per l’Alcalde o Alcaldesa d’este.

Article 18.- Constitució de l’Assemblea General

  1. L’Assemblea General es constituirà, després de la celebració de les eleccions locals, una vegada constituïda la Corporació Provincial i acabara quan finalitze el mandat d’esta, sense perjuí que els seus membres continuen en les seues funcions només per a l’administració ordinària fins a la presa de possessió de les persones que els succedixquen, sense que en cap cas puguen adoptar acords per als que legalment es requerisca una majoria qualificada, així com per a l’aprovació de l’acta de l’última sessió celebrada.
  2. El president o presidenta continuarà en les seues funcions per a la mera administració del Consorci fins a l’elecció d’un nou president o presidenta.

Article 19.- Delegació d’entitats consorciades

De conformitat amb el que disposa l’article 36.1, apartat c) en relació amb els articles 25.2.f) i el 26.1 de la Llei 7/1985 de 2 d’abril, les entitats consorciades menors de 20.000 habitants podran delegar en la Diputació Provincial de València totes les funcions pròpies i inherents a la seua condició de membre del Consorci, incloent-hi l’assistència i votació en l’Assemblea General i la resta d’òrgans col·legiats del Consorci.

 

Article 20.- Competències de l’Assemblea General

1. D’orde general:

    • a) Controlar i fiscalitzar dels òrgans de govern.
    • b) Aprovar les modificacions dels estatuts en els termes assenyalats en el títol IV.
    • c) Aprovar l’adhesió o separació del Consorci d’algun membre amb el quòrum de majoria absoluta de vots.
    • d) Aprovar els plans d’actuació. * (Amb * i/o en roig les competències delegades en la Junta de Govern per acord d’Assemblea General del Consorci, en sessió extraordinària celebrada el 28 de novembre de 2023. Enllaç a certificat.)
    • e) Aprovar el reglament orgànic i de les seues ordenances.
    • f) Aprovar els reglaments de règim interior i de servicis.
    • g) Aprovar els convenis de col·laboració amb organismes, entitats o associacions, amb vista al desenrotllament dels fins previstos en estos estatuts, si això suposa una modificació notable dels servicis implantats, un augment dels gastos o una disminució dels ingressos previstos en els pressupostos.*
    • h) Aprovar la memòria anual.*
    • i) Adquirir i alienar els béns quan siguen competència del ple de les diputacions conforme a la legislació local.
      • Delegat en Junta de Govern: Les competències com a òrgan de contractació de les alienacions del patrimoni quan el seu valor supere el 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost o l’import de tres milions d’euros, sempre que la seua quantia no excedisca del 20 per cent dels recursos ordinaris del pressupost.
    • j) Acordar la dissolució del Consorci amb el quòrum especial dels dos terços del nombre total de vots.
    • k) Exercir les accions judicials i administratives i la defensa del Consorci en matèries de competència de l’Assemblea General.*
    • l) Declarar la lesivitat dels actes del Consorci.*
    • m) Acceptar la delegació de competències feta per altres administracions publiques.
    • n) Plantejar conflictes de competències a altres entitats locals i la resta d’administracions públiques.
    • o) Aprovar, rectificar i comprovar l’inventari *

2. En matèria econòmica:

    • a) Aprovar i modificar els pressupostos, i la disposició de gastos en matèria de la seua competència i l’aprovació dels comptes; tot això d’acord amb el que disposa la Llei reguladora de les hisendes locals.
    • b) Determinar les aportacions que anualment hagen d’efectuar els ens consorciats, d’acord amb els criteris fixats en l’article 43 d’estos Estatuts.
    • c) Aprovar la imposició i ordenació de taxes, contribucions especials i qualsevol contraprestació patrimonial de dret públic que pertoquen per la prestació dels servicis del Consorci.
    • d) Aprovar la concertació de les operacions de crèdit i operacions de tresoreria, quan pel seu import o duració siguen competència del Ple de les Diputacions conforme a la legislació local.
      • Delegat en Junta de Govern : La concertació d’operacions de tresoreria quan l’import acumulat de les operacions vives a cada moment supere el 15 per cent dels ingressos corrents liquidats en l’exercici anterior, de conformitat amb el que disposa el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes locals.
    • e) Autoritzar i disposar del gasto dins dels límits de la seua competència.*
      • [Sobre compromisos de despeses de caràcter pluriennal] Delegat en Junta de Govern : L’ampliació del nombre d’anualitats i elevació dels percentatges a què es referix l’apartat 3 de l’article 174 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes locals.
    • f) Les contractacions i concessions de tota índole quan pel seu import o duració siguen competència del ple de les diputacions conforme a la legislació local.
      • Delegat en Junta de Govern: Les contractacions, convenis i concessions de tota classe quan el seu import supere el 10 per cent dels recursos ordinaris del pressupost i, en qualsevol cas, la quantia de sis milions d’euros (6.000.000,00 €), inclosos els de caràcter pluriennal siga com siga la seua duració, sempre que l’import acumulat de totes les seues anualitats supere el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del pressupost del primer exercici, o la quantia assenyalada.
      • Delegat en Junta de Govern: Les competències com a òrgan de contractació respecte dels contractes d’obres, de subministrament, de servicis, els contractes administratius especials, i els contractes privats quan el seu import supere el 10 per cent dels recursos ordinaris del pressupost o la quantia de sis milions d’euros, inclosos els de caràcter pluriennal siga com siga la seua duració, sempre que l’import acumulat de totes les seues anualitats supere el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del pressupost del primer exercici, o la quantia assenyalada.
    • g) Aprovar els projectes d’obres i servicis quan siguen competència del ple de les diputacions conforme a la legislació local.
      • Delegat en Junta de Govern: L’aprovació dels projectes d’obra i de servicis quan la competència per a la seua contractació o concessió corresponga a l’Assemblea General, i quan encara no estiguen previstos en els Pressupostos.
    • h) Acordar el reconeixement extrajudicial de crèdits.*
    • i) Alterar la qualificació jurídica dels béns de domini públic.
    • j) Adquirir béns i la transacció sobre estos, així com la seua alienació o qualsevol altre acte de disposició, quan siga de la seua competencia, incloent-hi la cessió gratuïta a altres administracions o institucions públiques i a institucions privades d’interés públic sense ànim de lucre.
      • Delegat en Junta de Govern: Les competències com a òrgan de contractació de les alienacions del patrimoni quan el seu valor supere el 10 per cent dels recursos ordinaris del Pressupost o l’import de tres milions d’euros, sempre que la seua quantia no excedisca del 20 per cent dels recursos ordinaris del pressupost.

Delegat en Junta de Govern: Les competències com a òrgan de contractació respecte dels contractes no esmentats en els apartats anteriors.

3. En matèria de personal:

a) Dirigir la política de personal, siga quin siga el seu règim jurídic.
b) Aprovar els sistemes d’estructuració del personal de Consorci.
c) Aprovar els acords de condicions de treball i convenis col·lectius del personal.

Delegat en Junta de Govern : L’autorització, la denegació o el reconeixement de compatibilitats del personal i l’emissió d’informes per a la declaració de compatibilitat per altres administracions públiques.

4. Sobre altres competències:

a) Les atribucions que la legislació local atribuïx als plens dels ajuntaments per exigir-ne l’ aprovació una majoria específica.
b) Les altres competències atribuïdes per les lleis als plens de les diputacions i que en estos estatuts no s’atribuïsquen a un altre òrgan.

Article 21.- Delegació de competències

  1. En concordança amb el que disposa la legislació bàsica de règim local i legislació autonòmica de desplegament l’Assemblea General podrà delegar totes les competències que necessite en el President o presidenta i e la Junta de Govern, excepte les que siguen indelegables segons la legislació de règim local vigent.
  2. En este cas, els acords adoptats per estos en relació amb les matèries delegades tindran el mateix valor que els acords dictats per l’Assemblea General en l’exercici de les atribucions que no haja delegat, sense perjuí de la seua adopció d’acord amb les regles de funcionament de la Junta de Govern.

Veure delegacions acordades per Assemblea General en sessió de 28 de novembre de 2023. A títol merament informatiu marcades en roig en article anterior. Enllaç a certificat complet.

Article 22.- Sessions ordinàries

  1. Són sessions ordinàries les que tenen una periodicitat que està preestablida.
  2. Esta periodicitat serà fixada per un acord de la mateixa Assemblea General adoptat en la primera sessió extraordinària, que haurà de convocar el president o presidenta dins dels trenta dies següents de la sessió constitutiva del Consorci.
  3. En tot cas, l’Assemblea General es reunirà amb caràcter ordinari, com a mínim, dos vegada a l’any, sent una en cada semestre

Article 23.- Sessions extraordinàries

L’Assemblea General tindrà una sessió extraordinària quan així ho decidisca el president o presidenta, a iniciativa pròpia o a sol·licitud de la quarta part, almenys, del nombre legal de membres de l’Assemblea General.

Article 24.- Sessions extraordinàries de caràcter urgent

  1. Són sessions extraordinàries urgents les convocades pel President o Presidenta quan la urgència de l’assumpte o assumptes que es tracten no permeta convocar la sessió amb l’antelació mínima de cinc dies hàbils.
  2. En este cas cal incloure com a primer punt de l’orde del dia el pronunciament de l’Assemblea General sobre la urgència. Si esta no resulta estimada per l’Assemblea General s’alçarà tot seguit la sessió.

Article 25.- Adopció d’acords

  1. Els acords en l’Assemblea General s’adoptaran, com a regla general, per majoria simple de vots. Hi ha majoria simple quan els vots afirmatius siguen més que els negatius.
  2. Quan en estos estatuts s’exigisca un quòrum especial de vots, s’ha d’entendre referit al nombre total dels vots assignats a cada una de les entitats consorciades, quant a la seua aportació econòmica.
  3. S’entendrà que hi ha majoria absoluta quan els vots afirmatius, assignats a cada una de les entitats consorciades quant a la seua aportació econòmica, incloent-hi els suspesos, sumen més de la mitat del nombre de vots totals.
  4. El vot pot emetre’s en sentit afirmatiu o negatiu, i els membres de l’Assemblea poden abstindre’s de votar.
  5. En el cas de votacions amb resultat d’empat, s’efectuarà una nova votació i, si persistix l’empat, decidirà el vot de qualitat del President o Presidenta.

CAPÍTOL 4 – De la Junta de Govern

Article 26.- Naturalesa

La Junta de Govern, és l’òrgan que assistix al President o Presidenta del Consorci en l’exercici de les seues funcions i exercix les funcions executives i administratives que li atribuïxen les lleis, i estos Estatuts.

Article 27.- Constitució i dissolució

  1. La Junta de Govern es constituirà, a convocatòria del President o Presidenta, dins dels ternta dies següents al seu nomenament, i es dissoldrà automàticament quan es produïsca la renovació general de les Corporacions Locals, sense perjuí que els seus membres continuen en les seues funcions només per a l’administració ordinària fins a la presa de possessió de les persones que les succedixquen, sense que en cap cas puguen adoptar acords per als que legalment es requerisca una majoria qualificada, així com per a l’aprovació de l’acta de l’última sessió celebrada.
  2. Els seus membres cessaran automàticament quan cessen en els càrrecs d’origen

Article 28.- Composició

La Junta de Govern estarà integrada per:

  • El President o Presidenta del Consorci, que la presidirà.
  • El Vicepresident o Vicepresidenta del Consorci.
  • Sis representants dels municipis consorciats designats pel President o Presidenta.
  • La persona titular de la gerència.
  • El Secretari o Secretaria i el Interventor o Interventora.

Article 29.- Competències

  1. La Junta de Govern tindrà les funcions següents:
    • a )L’assistència al President o Presidenta en l’exercici de les seues atribucions.
    • b) Les atribucions que el President o Presidenta o Assemblea General li delegue o li atribuïsquen les lleis.
  2. El President o Presidenta pot delegar l’exercici de determinades atribucions en els membres de la Junta de Govern, sense perjuí de les delegacions especials que, per a comeses específiques, puga realitzar en favor de qualssevol representants de les entitats consorciades, encara que no pertanguen a aquella.

Article 30.- Funcionament

La Junta de Govern s’ajustarà en el seu funcionament al que establix en:

    • a) Llei reguladora de les bases del règim local.
    • b) Reial Decret Legislatiu 781/1986, de 18 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local.
    • c) Reglament d’Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals.
    • d) Reglament orgànic i de funcionament del Consorci.

CAPÍTOL 5 – Del President o Presidenta

Article 31.- President o Presidenta

El President o Presidenta serà el de la Diputació Provincial de València o el diputat o la diputada provincial en qui delegue.

Article 32.- Competències del Pesident o Presidenta

Són atribucions del President o Presidenta del Consorci les següents:

    • a) Dirigir el govern i l’administració del Consorci.
    • b) Exercir la representació legal del Consorci a tots els efectes.
    • c) Nomenament i cessament dels membres de la Junta de Govern
    • d) Convocar, presidir, suspendre i alçar les reunions de l’Assemblea General, llevat dels supòsits previstos en estos estatuts i la legislació de règim local, de la Junta de Govern, i de qualssevol altres òrgans del Consorci quan així s’establisca en una disposició legal o reglamentària, i decidiran els empats amb el seu vot de qualitat.
    • e) Dirigir, inspeccionar i impulsar els servicis i obres del Consorci.
    • f) El desenrotllament de la gestió econòmica d’acord amb el pressupost aprovat, disposar gastos dins dels límits de la seua competència, concertar operacions de crèdit, excloent-ne les previstes en l’article 177.5 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, sempre que aquelles estiguen previstes en el Pressupost i el seu import acumulat dins de cada exercici econòmic no supere el 10 per cent dels seus recursos ordinaris, llevat de les de tresoreria que li correspondran quan l’import acumulat de les operacions vives en cada moment no supere el 15 per cent dels ingressos corrents liquidats en l’exercici anterior, ordenar pagaments i retre comptes; tot això de conformitat amb el que disposa la Llei reguladora de les hisendes locals.
    • g) Vigilar el compliment i publicació dels acords adoptats per l’Assemblea General i la Junta de Govern assistit del Secretari o Secretaria.
    • h) Delegar funcions amb caràcter temporal o indefinit en la Junta de Govern i en el vicepresident/a, i en l’àmbit de les seues competències de gestió ordinària, en la persona titular de la gerència.
    • i) Aprovar la liquidació del pressupost
    • j) Subscriure, en nom del Consorci, escriptures, pòlisses, contractes, convenis i la resta de documents.
    • k) Aprovar les modificacions de crèdits que no suposen un augment de les quotes dels ens consorciats, ni modificació dels servicis, de la plantilla o de les inversions ja previstes en el pressupost, ni necessiten operacions de crèdit per al seu finançament.
    • l) Elaborar el projecte de Pressupost general assistit de la persona titular de la gerència i de l’interventor o interventora.
    • m)Contractar obres, servicis i subministraments dins dels límits establits en la legislació de règim local.
    • n) Exercir la direcció superior de tot el personal, i acordar-ne el nomenament i sancions, incloent-hi la separació del servici dels funcionaris i les funcionaries del Consorci i l’acomiadament del personal laboral, i donar-ne compte a l’Assemblea General, en estos dos últims casos, en la primera sessió que tinga lloc.
    • o) Resoldre les reclamacions prèvies en assumptes civils i laborals.
    • p) L’exercici de les accions judicials i administratives i la defensa del Consorci en les matèries de la seua competència, fins i tot quan les haja delegades en un altre òrgan, i, en cas d’urgència, en matèries de la competència de l’Assemblea General, i en este supòsit n’haurà de donar compte a este en la primera sessió que tinga lloc perquè ho ratifique.
    • q)Aprovar l’oferta d’ocupació pública d’acord amb el pressupost i la plantilla aprovats per l’Assemblea Genera, aprovar les bases de les proves per a la selecció del personal i per als concursos de provisió de llocs de treball i distribuir les retribucions complementàries que no siguen fixes i periòdiques.
    • r) La iniciativa per a proposar a l’Assemblea General la declaració de lesivitat en matèries de la competència del president o presidenta.
    • s) Adoptar personalment, i sota la seua responsabilitat, en cas de catàstrofe o d’infortunis públics o greu risc d’estos, les mesures necessàries i adequades i donar-ne compte de manera immediata a l’Assemblea General.
    • t) Sancionar les faltes de desobediència a la seua autoritat o per infracció de les ordenances del Consorci, llevat dels casos en què esta facultat estiga atribuïda a altres òrgans.
    • u) L’aprovació dels projectes d’obres i de servicis quan siga competent per a la seua contractació o concessió i estiguen previstos en el pressupost.
    • v) Ordenar la publicació, execució i fer complir els acords del Consorci.
    • w)Les que expressament atribuïsquen les lleis als Alcaldes o Alcaldeses/Presidents, o l’Assemblea General del Consorci per delegació.
    • x) Les altres facultats i atribucions que no estiguen expressament conferides en estos estatuts a l’Assemblea General o a la Junta de Govern.

Article 33.- Delegació de competències

  1. El President o Presidenta del Consorci pot delegar les seues atribucions, llevat de les mencionades en els articles 21.3 i 71 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, en els termes que preveu este article i en els estos Estatuts.
  2. El President o Presidenta pot efectuar delegacions en favor de la Junta de Govern, com a òrgan col·legiat. En este cas, els acords adoptats per esta en relació amb les matèries delegades tindran el mateix valor que les resolucions que dicte el President o presidenta en l’exercici de les atribucions que no haja delegat, sense perjuí de la seua adopció d’acord amb les regles de funcionament de la Junta.
  3. El President o Presidenta pot delegar l’exercici de determinades atribucions en els membres de la Junta de Govern, i en les persones representants de les entitats consorciades, sense perjuí de les delegacions especials que, per a comeses específiques, puga realitzar en favor de qualssevol representants de les entitats consorciades.
  4. Les delegacions genèriques es referiran a una o diverses àrees o matèries determinades, i podran comprendre tant la facultat de dirigir els servicis corresponents com la de gestionar-los en general, incloent-hi la facultat de resoldre per mitjà d’actes administratius que afecten tercers.
  5. Les delegacions especials podran ser:
    • a) Relatives a un projecte o assumpte determinat. En este cas l’eficàcia de la delegació, que podrà contindre totes les facultats delegables del president o presidenta, incloent-hi la d’emetre actes que afecten tercers, es limitarà al temps de gestió o execució del projecte.
    • b) Relatives a un determinat servici. En este cas la delegació comprendrà la direcció interna i la gestió dels servicis corresponents, però no podrà incloure la facultat de resoldre per mitjà d’actes administratius que afecten tercers.

CAPÍTOL 6 – De la Vicepresidència

Article 34.- Vicepresidència

  1. La Vicepresidència serà exercida pla persona titular designada per l’òrgan competent de la Generalitat, o si és el cas per la Direcció general competent en matèria de prevenció, extinció d’incendis i emergències de la Generalitat.
  2. La persona titular de la Vicepresidència substituirà al President o Presidenta nat o per delegació, en els casos d’absència, vacant o malaltia i la resta de que reglamentàriament pertoquen, i tindrà les mateixes facultats que este, durant el temps que dure la substitució, sense que en cap cas puga assumir la representació de la Diputació Provincial.
  3. La Vicepresidència, en cas de no-assistència a les sessions dels òrgans col·legiats podrà designar el funcionari o funcionaria idonis de la Conselleria que la represente amb veu i vot.

CAPÍTOL 7 – Òrgans complementaris

Article 35.- Comissió Informativa

  1. La Comissió Informativa és un òrgan complementari del Consorci, integrada exclusivament per membres de l’Assemblea General, sense atribucions resolutòries que tenen per funció l’estudi, informe o consulta dels assumptes que hagen de ser sotmesos a la decisió de l’Assemblea General i de la Junta de Govern quan esta actue amb competències delegades per l’Assemblea General, llevat de quan hagen d’adoptar-se acords declarats urgents.
  2. Igualment emetran un informe sobre aquells assumptes que, sent competència de la Junta de Govern, i /o President o Presidenta, siguen sotmesos al seu coneixement per decisió expressa d’aquells.
  3. La Comissió Informativa, regulada en l’apartat primer, assumirà i realitzara les funcions de Comissió Especial de Comptes d’existència preceptiva.
  4. A les sessions de la comissió informativa que actue com a Comissió Especial de Comptes assistirà l’interventor o interventora del Consorci.
  5. El Consorci, en el seu reglament orgànic, o per un acord de l’Assemblea General, podrà establir i regular altres òrgans complementaris, de conformitat amb el que preveu la legislació de règim local, estatal o autonòmica.

CAPÍTOL 8 – Altres òrgans i mitjans personals

Article 36.- Secretaria, intervenció i tresoreria

Les funcions de secretària, intervenció i tresoreria seran exercides, pels funcionaris i funcionaries d’administració local amb habilitació de caràcter nacional de la Diputació Provincial de València, administració a la qual queda adscrit el Consorci, en els termes i amb l’abast de la normativa que els resulte d’aplicació.

Article 37.- La persona titular de la gerència i les seues funcions

  1. El càrrec de titular de la gerència recaurà en la persona designada pel President o Presidenta d’acord amb principis de mèrit i capacitat i a criteris d’idoneïtat concurrència, a través d’un procediment que garantisca la publicitat de la convocatoria i la concurrència de candidats. La persona titular d’aquest òrgan de direcció haurà de ser un funcionari o una funcionaria de carrera o laboral de qualsevol de les Administracions Públiques o un professional del sector privat, titulats superiors en tots dos casos i amb més de cinc anys d’exercici professional en el segon.
  2. La relació de servicis podrà ser formalitzada a través de contracte mercantil o d’alta direcció. Les seues retribucions es fixarà d’acord amb el que estableix la Diputació de València per a els contractes mercantils o d’alta direcció dels ens del seu sector públic local.
    Correspondrà a la Presidència del Consorci fixar les retribucions anuals de la persona titular de la gerència, determinant les característiques dels conceptes que l’integren així com la seua quantia, sense excedir-se en còmput anual als límits establerts per la Diputació de València per a les entitas del seu sector públic.
  3. Com a personal directiu professional exercirà les funcions de gestió, execució i coordinació de nivell superior, ajustant-se a les directrius generals fixades pels òrgans de govern del Consorci, adoptant a este efecte les decisions oportunes i disposant per a això d’un marge d’autonomia dins d’eixes directrius generals.
  4. Amb caràcter general correspon a este càrrec la direcció immediata dels servicis del Consorci en l’orde econòmic, administratiu i tècnic, sota l’autoritat de l’Assemblea General i del seu president o presidenta. De manera específica té com a comeses les següents:
    • a)Vetlar pel compliment dels acord dels òrgans col·legiats del Consorci i de les resolucions de la Presidència.
    • b) Assistir a les reunions de l’Assemblea General i de la Junta de Govern, amb veu però sense vot.
    • c) Coordinar el desenrotllament de les activitats del Consorci d’acord amb les directrius emanades dels òrgans competents del mateix.
    • d) Supervisar el funcionament de les dependències i personal a càrrec seu.
    • e) Proposar i impulsar l’adquisició de subministraments i la contractació d’obres i servicis, necessaris per a les activitats del Consorci, respectant la normativa sobre contractació, amb els límits i en les circumstàncies que es fixen en les bases de presentar el President o presidenta.
    • f) L’elaboració de projectes o plans d’actuació i programes de necessitats del Consorci.
    • g) Assistència tècnica al President o Presidenta i als òrgans de govern.
    • h) Elaborar l’avantprojecte de Reglament de Règim Interior del Servici, així com tots aquells que siguen necessaris per al bon funcionament del Consorci.
    • i) Preparació de la memòria anual que haurà de presentar el President o Presidenta.
    • j) Elaborar l’avantprojecte anual del pressupost per a entregar-ho a la Presidència.
    • k) Proposar aquells gastos i pagaments que excedisquen les seues atribucions.
    • l) Vetlar especialment pel compliment en termini dels drets del Consorci, adoptant les mesures al seu abast per a la seua exigència i, si és el cas, proposant a la Presidència l’adopció d’aquelles altres mesures que puguen sobrepassar les seues atribucions.
    • m) Informar els assumptes que hagen de tractar-se en les sessions dels Òrgans de Govern referits al servici i sense perjuí de les funcions que corresponguen als funcionaris i les funcionaries d’habilitació nacional.
    • n) Proposar les mesures i reformes que estime convenients per a millor compliment dels fins del Consorci.
    • o)Les altres funcions de gestió ordinària que els Òrgans de Govern li conferisquen.
  5. Així mateix, el seu exercici estarà sotmés a avaluació, d’acord amb els criteris d’eficàcia i eficiència, responsabilitat per la gestió i control de resultats, en relació amb els objectius fixats pels òrgans de govern del Consorci.
  6. Seran aplicables al càrrec les limitacions que per a l’exercici d’activitats privades establixen per als directius locals els apartats 7 i 8 de l’article 75 de la Llei de Bases de Règim Local.

Article 38.- Recursos humans

  1. El personal del Consorci pot ser propi, o procedent de qualsevol de les entitats consorciades per mitjà de reassignació de llocs de treball de les administracions participants. El seu règim jurídic serà el de l’administració d’adscripció i les seues retribucions en cap cas podran superar les establides per a llocs de treball equivalents en aquella.
  2. El Consorci ordena el seu personal per mitjà dels sistemes d’estructuració previstos en la normativa d’ocupació pública, per a garantir l’eficàcia en la prestació dels servicis i l’eficiència en la seua utilització. En especial, disposarà d’una relació de llocs de treball o un altre instrument organitzatiu semblant i d’una plantilla de places. Estos instruments seran aprovats pels òrgans competents del Consorci en ocasió de l’aprovació del pressupost.
  3. Amb caràcter general, els llocs de treball seran ser exercits per personal funcionari, excepte en aquells casos previstos en la legislació en matèria de funció pública. El seu enquadrament en Grups, Subgrups, Escales i, si pertoca, Subescales, s’efectuarà de conformitat amb la normativa d’ocupació pública que siga aplicable.
  4. En tot cas, d’acord amb la normativa aplicable a la Comunitat Valenciana, el personal que tinga una categoria que forme part de la classe de servicis de prevenció, extinció d’incendis i salvament, tindrà la condició de funcionari o funcionaria. El seu règim estatutari serà l’establit en esta normativa específica.
  5. D’acord amb la normativa aplicable a la Comunitat Valenciana, al personal dels servicis de prevenció, extinció d’incendis i salvament, el Consorci disposarà d’un reglament d’organització i funcionament que haurà d’ajustar-se en els seus criteris i continguts al que disposa esta. Els òrgans de govern del Consorci i persona titular de la gerència donaran les directrius, instruccions i ordes que siguen procedents per a completar o interpretar-ne els continguts.

TÍTOL III – RÈGIM ECONOMICOFINANCER

CAPÍTOL 1 – De la gestió econòmica

Article 39.- Contingut

La gestió econòmica del Consorci té per objecte l’administració dels béns, rendes, drets i accions que li pertanguen, i amb esta finalitat li corresponen les funcions següents:

    • a) La formació, aprovació, execució i liquidació dels pressupostos.
    • b) L’administració i aprofitament del seu patrimoni.
    • c) La imposició i aprovació d’ordenances fiscals reguladores de les taxes, contribucions especials i preus públics que puguen correspondre per la prestació dels servicis.
    • d) La recaptació dels recursos que constituïxen la seua hisenda.
    • e) El reconeixement, liquidació i pagament d’obligacions.
    • f) L’acció davant dels tribunals en defensa dels drets i interessos de la seua hisenda.

Article 40.- Règim pressupostari

El Consorci estarà subjecte al règim de pressupostació, comptabilitat i control establit per a l’Administració local, sense perjuí de la seua subjecció al que preveu la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’Abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, i normativa que la desplega.

Article 41.- Bases d’execució

Les bases d’execució del pressupost contindran, per a cada exercici, l’adaptació de les disposicions generals en matèria pressupostària a l’organització i circumstàncies del Consorci, així com aquelles altres necessàries per a la seua gestió, i s’establiran totes les prevencions que es consideren oportunes o convenients per a la millor realització dels gastos i recaptació dels recursos, sense que puguen modificar el que s’ha legislat per a l’administració econòmica ni comprendre preceptes d’orde administratiu que requerisquen legalment procediments i solemnitats específiques diferents del que s’ha preceptuat per al pressupost.

Article 42.- Recursos economicofinancers

  1. Per al compliment dels seus fins, el Consorci podrà percebre tots els recursos, subvencions i transferències que li siguen assignats per qualsevol títol legítim.
  2. En particular, seran recursos economicofinancers del Consorci els següents:
    • Taxes i preus públics: el Consorci podrà percebre com a ingressos propis les taxes o preus públics que establisca per la prestació de servicis o la realització d’activitats administratives de la seua competència d’acord amb el que preveu la legislació de règim local.
    • Contribucions especials: el Consorci podrà acordar la imposició i ordenació de contribucions especials per l’establiment o ampliació dels servicis d’extinció d’incendis al seu àmbit territorial.
    • Transferències: el Consorci disposarà anualment d’aquelles transferències o aportacions corrents i de capital procedents de les entitats consorciades, a l’efecte d’atendre l’execució de les inversions que es programen i de cobrir la gestió ordinària dels servicis, instal·lacions o establiments afectes.
    • Igualment, seran recursos del Consorci aquelles transferències o aportacions de dret públic que li siguen atorgades per altres entitats de dret públic no consorciades per al compliment dels seus fins.
    • Ingressos de dret privat: el Consorci podrà disposar dels rendiments o productes de qualsevol naturalesa derivats del seu patrimoni, així com de les adquisicions a títol d’herència, llegat o donació, sempre a benefici d’inventari.
    • Operacions de crèdit: el Consorci podrà concertar operacions de crèdit en totes les seues modalitats amb entitats financeres de qualsevol naturalesa.
  3. Aquells recursos econòmics que en virtut de conveni puguen obtindre’s.

Article 43.- Aportacions ordinàries dels ens consorciats

  1. Totes les entitats consorciades hauran de participar en el finançament del Consorci per mitjà d’aportacions econòmiques anuals que seran objecte de determinació individual per a cada exercici pressupostari. Les entitats consorciades estan obligades a consignar en els seus respectius pressupostos de gastos la participació que li corresponga en funció del que disposen estos Estatuts.
  2. Les aportacions i la resta de compromisos econòmics de les entitats consorciades en cap cas tindran la consideració de subvencions condicionades; i tindran així mateix la consideració de gastos obligatoris i preferents per a aquelles.
  3. Per la Generalitat s’aportarà una quantitat anual, de nou milions nou-cents onze mil euros (9.911.000,00 €) que en tot cas no suposarà més del 30% dels gastos ordinaris del Consorci. L’actualització anual de la dita quantitat estarà subjecta obligatòriament al límit de gasto no financer aplicable als Pressupostos de la Generalitat.
  4. L’aportació dels municipis consorciats suposarà, com a màxim, el 20 % del pressupost de gastos del Consorci.
  5. L’aportació de la Diputació Provincial per a cada exercici pressupostari es calcularà per la diferència resultant entre: a) el pressupost de gastos i b) les aportacions corresponents a la Generalitat i els municipis consorciats.
  6. La determinació de les aportacions econòmiques municipals per a cada exercici pressupostari es calcularà aplicant un índex ponderat amb huit decimals sobre el total del pressupost de gastos, excloent-ne els ingressos propis, els finançats amb transferències de capital i les aportacions de la Diputació Provincial i de la Generalitat que s’establixen en este article.
  7. Les aportacions que hagen d’efectuar en cada període o anualment els municipis consorciats seran directament proporcionals al pressupost ordinari municipal per a operacions corrents i a la seua distància al parc més pròxim per carretera de domini i ús públic.
  8. El factor de proporcionalitat per distància es calcularà basant-se en l’índex de valoració de Staeddler:

Distància en Km       Índex

Menys de 5…………….  1

  5-10   …………………..  3

  10-15  ………………….. 5

  15-20   …………………. 7

  20-25   ………………..   9

Més de 25 …………….   11

Article 44.- Aportacions extraordinàries dels ens consorciats

Les aportacions extraordinàries dels ens consorciats només podran establir-se amb l’acord previ del Consorci amb els ens afectats.

Article 45.- De l’ingrés de les aportacions dels ens consorciats

  1. Les aportacions ordinàries que hagen d’efectuar els ens consorciats seran objecte d’ingrés en les arques del Consorci en qualsevol forma que garantisca que estes estaran disponibles, almenys en part alíquota, dins dels quinze primers dies de cada bimestre. Es considerarà el dia primer de cada bimestre com a data de meritació per a cada bimensualitat.
  2. Les quantitats que no estiguen ingressades dins del bimestre de la seua meritació generaran els interessos de demora que corresponguen d’acord amb la normativa de recaptació de les entitats locals.

Article 46.-Del ingrés del deute dels Ens Consorciats

El Consorci impulsara, si és el cas, un pla de cobrament amb els Ens Consorciats deutors via conveni, via compensació d’ajudes o per acció executiva utilitzant la seua capacitat de diàleg i competències administratives

TÍTOL IV. PROCEDIMENT PER A LA MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS

CAPÍTOL 1 – Procediment ordinari

Article 47.- Àmbit d’aplicació del procediment ordinari

El procediment ordinari s’aplicara a qualsevol modificació que no tinga establida expressament l’aplicació del procediment extraordinari.

Article 48.- Iniciació del procediment ordinari

  1. La modificació dels Estatuts es podrà iniciar mitjançant un acord de l’Assemblea General a proposta de:
    • a) El President o Presidenta.
    • b) Un terç dels membres del Consorci.
  2. Iniciat el tràmit, i després d’obtindre’s els informes que resulten preceptius, la Presidència emetrà una proposta d’acord que elevara amb tot l’expedient a l’Assemblea General, amb el dictamen previ de la Comissió Informativa.

Article 49.- Aprobació en el procediment ordinari

  1. L’Assemblea General coneixerà l’expedient instruït per a la modificació dels Estatuts, i prendrà acord aprovant-la provisionalment o rebutjant-la, precisant-se el vot favorable de, almenys, la majoria absoluta del número total dels vots per a considerar-la aprovada inicialment.
  2. A continuació s’inserirà un anunci en el Butlletí Oficial de la Província als efectes d’audiència als ens consorciats i exposició al públic als efectes de reclamacions i suggeriments pel termini d’un mes.
  3. Si no es presenten al·legacions s’entendrà aprovada provisionalment la modificació sense necessitat d’un nou acord. En cas contrari se sotmetrà l’expedient i les al·legacions presentades a consideració de l’Assemblea General, que haurà d’adoptar mi acord d’aprovació provisional amb el mateix quòrum assenyalat adés.
  4. A continuació es notificarà la modificació aprovada a tots els ens consorciats.

CAPÍTOL 2 – Procediment extraordinari

Article 50.- Àmbit d’aplicació del procediment extraordinari

El procediment extraordinari serà aplicable en els supòsits se- güents:

    • a) Modificació del règim de finançament del Consorci.
    • b) Dissolució del consorci.
    • c) Modificació de l’objecte o fins del consorcis.

Article 51.- Iniciació del procediment extraordinari

La modificació dels Estatuts es podrà iniciar d’acord amb el que establix l’article 48 d’estos estatuts.

Article 52.- Tramitació en el procediment extraordinari

  1. L’Assemblea General prendrà coneixement de l’expedient instruït per a la modificació dels estatuts, i prendrà un acord en què l’aprovarà inicialment o la rebutjarà, almenys, la majoria absoluta del nombre total dels vots assignats a cada una de les entitats consorciades, d’acord amb la seua aportació econòmica, per a considerar-la aprovada inicialment.
  2. A continuació s’inserirà un anunci en el Butlletí Oficial de la Província als efectes d’audiència als ens consorciats i exposició al públic als efectes de reclamacions i suggeriments pel termini d’un mes.
  3. Si no es presenten al·legacions s’entendrà aprovada provisionalment la modificació sense necessitat d’un nou acord. En cas contrari se sotmetrà l’expedient i les al·legacions presentades a consideració de l’Assemblea General, que haurà d’adoptar mi acord d’aprovació provisional amb el mateix quòrum assenyalat adés.
  4. A continuació s’enviara la proposta de modificació junt amb l’acord de l’Assemblea General a tots els ens consorciats perquè la ratifiquen i la notifiquen posteriorment al Consorci.
  5. Si s’aconseguix l’aprovació de la majoria absoluta dels ens consorciats que representen, al seu torn, la majoria absoluta del nombre de vots de l’Assemblea General en el termini de tres mesos des de la seua recepció per l’últim dels membres que la reba, la modificació es considerarà eficaç i es notificarà tal circumstància a tots els membres. En esta comunicació es farà saber als membres que no l’hagen ratificada que disposen d’un mes de termini per a sol·licitar oficialment la separació del Consorci, i s’entendrà en cas contrari que desitgen continuar en el Consorci acceptant tàcitament la modificació tramitada adés.
  6. Si no s’aconseguixen els percentatges d’acceptació assenyalats s’entendrà rebutjada la modificació proposada i s’arxivarà l’expedient i es notificarà a tots els ens consorciats.
  7. Després d’haver transcorregut este últim termini el President o presidenta adoptarà un acord on reconeixerà el compliment de tots els requisits exigits per a la modificació i elevarà a definitiva l’aprovació de la modificació. L’acord esmentat serà notificat a tots els ens consorciats.

CAPÍTOL 3 – Disposicions Comuns

Article 53.- Publicació

Els Estatuts seran remesos a l’òrgan de la Generalitat competent en matèria d’administració local, el qual ordenarà, si complix els requisits legals, la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

TÍTOL V – PROCEDIMENTS PER A L’ALTERACIÓ, DISSOLUCIÓ I LIQUIDACIÓ

CAPÍTOL 1 – Alteració dels membres del Consorci

Article 54.- Caràcter de l’alteració dels membres del Consorci

La modificació en el nombre dels membres del Consorci, siga per alta o per baixa, no tindrà el caràcter de modificació dels estatuts.

Article 55.- Incorporació al Consorci

  1. Per a la incorporació de nous municipis entitats locals i organismes públics vinculats o dependents d’una Administració al Consorci serà necessària la sol·licitud per part de la corporació interessada i l’acord de l’Assemblea General.
  2. La sol·licitud d’incorporació/adhesió al Consorci s’efectuarà mitjançant un acord del Ple de la corporació interessada on haurà de constar necessàriament:
    • a) Sol·licitud d’adhesió de l’Entitat.
    • b) Aprovació dels estatuts del Consorci que en regulen el règim orgànic, funcional i jurídic del mateix.
    • c) Assumir el compromís de consignar en el pressupost municipal o de l’Entitat les quantitats necessàries per a atendre les aportacions que corresponguen a este, d’acord amb el que establixen estos estatuts.
  3. Després de remés el certificat de l’acord de la sol·licitud d’incorporació, i d’aprovació dels Estatuts i de les condicions i compromisos que s’adquirixen, se sotmetrà l’expedient a l’Assemblea General del Consorci, requerint-se per a l’aprovació el vot favorable de la majoria absoluta del nombre total de vots dels membres de l’Assemblea General.
  4. L’acord de l’Assemblea General fixarà les condicions i efectes de la mateixa.

Article 56.- De l’abandó i separació de membres

  1. Les Entitats consorciades podran deixar de pertànyer al Consorci amb la sol·licitud prèvia del Ple de la Corporació a l’Assemblea General del Consorci, efectuada amb una antelació mínima de sis mesos.
  2. Esta separació s’acordarà sempre que les entitats que la sol·liciten estiguen al corrent dels seus compromisos anteriors i garantisquen la liquidació de les seues obligacions.
  3. En els casos de retirada voluntària del Consorci no pertocarà cap compensació a l’entitat que així ho haja decidit, llevat de situacions excepcionals que ha de valorar la Junta de Govern, i que hauran de ser aprovades per l’Assemblea General.
  4. En cas de separació, esta produirà efecte en finalitzar l’exercici econòmic en què haja adoptat l’acord corresponent l’Assemblea General del Consorci.

Article 57.- Efectes de l’exercici del dret de separació

  1. L’exercici del dret de separació produïx la dissolució del Consorci llevat que la resta dels seus membres, per acord de l’Assemblea decidisca la seua continuïtat havent de romandre en el Consorci, un nombre d’ens no inferior al previst legalment.
  2. Quan l’exercici del dret de separació no comporte la dissolució del consorci s’aplicaran les regles següents:
    • a) Es calcularà la quota de separació que li corresponga a qui exercite el seu dret de separació, d’acord amb la participació que li haguera correspost en el saldo resultant del patrimoni net, d’haver tingut lloc la liquidació.
    • b) Es considerarà quota de separació la que li haguera correspost en la liquidació. Per al càlcul de la quota de liquidació es tindran en compte, el percentatge de les aportacions que haja efectuat qui exercix el dret de separació al fons patrimonial del Consorci.
    • c) S’acordarà pel Consorci la forma i condicions en què tindrà lloc el pagament de la quota de separació, en el supòsit en què esta resulte positiva, així com la forma i condicions del pagament del deute que corresponga a qui exercix el dret de separació si la quota és negativa. L’efectiva separació del Consorci es produirà una vegada determinada la quota de separació, en el supòsit en què esta resulte positiva, o una vegada s’haja pagat el deute, si la quota és negativa
    • d) En el cas que la Diputació de València, administració a la qual s’adscriu el Consorci, exercitara el dret de separació, es deurà a acordar a qui de les restants Administracions o entitats consorciades s’adscriu el Consorci.

Article 58.- De la separació de membres per incompliment dels Estatuts

  1. Si una entitat consorciada adopta acords o realitza actes en general que resulten greument danyosos per als interessos consorcials, amb l’advertiment efectiu del President o Presidenta del Consorci i l’audiència previs a l’entitat afectada, podrà acordar-se la seua separació obligada mitjançant un acord de l’Assemblea General.
  2. Seguint el procediment establit en l’apartat anterior, podrà acordar-se la separació de l’entitat consorciada que reiteradament incomplisca les seues obligacions econòmiques respecte al Consorci, i s’adoptaran a estos efectes els acords pertinents tenint sempre en consideració les repercussions sobre la prestació del servici als ciutadans.
  3. En els supòsits previstos en este article, i independentment de la separació, s’exerciran les accions administratives o judicials pertinents per a exigir la reparació dels danys o perjuís que estes conductes puguen ocasionar al Consorci.
  4. En el cas que un municipi retarde més de cinc bimestres l’ingrés de la seua aportació al Consorci, i després de ser requerit pel president o presidenta no ingresse en el termini de 15 dies la quantitat total deguda, s’iniciara l’expedient per a acordar l’expulsió del municipi esmentat.
  5. Un mes abans d’arribar a eixa situació, el president o presidenta notificarà al municipi l’avís oportú.

Article 59.- Disposicions comunes a l’abandó i la separació

L’eixida del Consorci comportarà:

    • a) L’abonament íntegre de les aportacions acordades pendents de pagament que li corresponguen, en l’exercici econòmic en què es faça efectiu este abandó.
    • b) La facultat del Consorci per a sol·licitar i obtindre del Servici de Gestió Tributària de la Diputació Provincial, de la Generalitat i de l’Administració central de l’Estat que les quantitats que resulten a favor del Consorci per causa d’abandó o separació siguen retingudes als ens deutors i ingressades en les arques del Consorci.

CAPÍTOL 2 – Dissolució i liquidació

Article 60.- Dissolució del Consorci

  1. L’acord de dissolució del Consorci haurà de ser adoptat per la majoria dels dos terços del total de vots.
  2. Este acord determinarà la forma en què haja de procedir-se respecte de la liquidació dels seus béns, tenint en compte que els cedits revertiran a l’Entitat de procedència.
  3. Quant al personal, l’acord fixarà la destinació que es donarà al personal de plantilla quan reglamentàriament pertoque.
  4. Al personal laboral serà aplicable la legislació corresponent.
  5. Després d’extingit el Consorci, els béns, drets i accions revertiran a les entitats que l’integren en la mateixa proporció de les seues respectives aportacions en l’últim pressupost aprovat.
  6. Si a la dissolució del Consorci quedaren obligacions econòmiques pendents de cancel·lació, les entitats integrants d’este es faran càrrec dels creditors, en cas que n’hi haja, en la mateixa proporció dels seus respectius índexs ponderats de participació en l’últim pressupost aprovat.

Article 61.- Liquidació del Consorci

  1. La dissolució del consorci produïx la seua liquidació i extinció.
  2. El màxim òrgan de govern del Consorci a l’adoptar l’acord de dissolució anomenarà un liquidador o liquidadora.
  3. El liquidador o liquidadora calcularà la quota de liquidació que corresponga a cada membre del consorci. Es calcularà la mencionada quota d’acord amb la participació que li corresponga en el saldo resultant del patrimoni net després de la liquidació.
  4. Per al càlcul de la quota de liquidació es tindrà en compte tant el percentatge de les aportacions que haja efectuat cada membre del consorci al fons patrimonial en l’últim exercici liquidat.
  5. En l’acord de liquidació s’especificara la forma i condicions en què tindrà lloc el pagament de la quota de liquidació en el supòsit en què esta resulte positiva.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL PRIMERA.

Cost servei Prevenció Incendis forestals

  1. L’assumpció pel Consorci per al Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i de Salvament de la Província de València de la gestió directa del servei de prevenció d’incendis forestals que realitzen les brigades forestals de Divalterra, S. A. i els serveis comuns de suport a aquestes brigades que es transfereixen al Consorci en virtut de l’acord adoptat pel Ple de la Diputació, en sessió de 4 de juny de 2021, es finançaran íntegrament per la Diputació de València de manera que no es pose en risc l’estabilitat financera del conjunt de la Hisenda del Consorci.
  2. L’import i condicions del finançament de la Diputació al Consorci per a sufragar el cost dels serveis transferits, de conformitat amb el que es preveu en l’article 42.3 i 44 dels Estatuts del Consorci, s’articularà mitjançant conveni i tindrà caràcter extraordinari pel que no afectarà el règim de finançament del Consorci previst en l’article 43 dels Estatuts.
  3. El conveni que determine els detalls de l’aportació regularà una comissió de seguiment que avalue anualment el cost de l’assumpció directa i les variacions que es puguen produir.

DISPOSICION FINAL

Disposició final única. Entrada en vigor

Els presents Estatuts entraran en vigor el dia que es publique íntegre en el Butlletí Oficial de la Província de València.