DADES GENERALS

El Consorci per al Servei de Prevenció Extinció d’Incendis i de Salvament de la Província de València (en endavant el Consorci) es va constituir com a tal l’1 novembre de 1986, a l’empara de l’establit en els articles 57 i 87 de la Llei 7/1985, del 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local (en endavant LRBL), 110 del Text Refós de les disposicions legals vigents en matèria de Règim Local, aprovat per Reial decret Legislatiu 781/1986, de 18 d’abril, tenint per objecte la prestació dels serveis de prevenció, extinció d’incendis i de salvament. En la seua constitució, el Consorci Provincial absorbeix les estructures dels set Consorcis Comarcals creats en la Província entre els anys 1982 i 1983, remodela les estructures estatutàries dels mateixos fonent-les en una única i inicia el procés d’implantació d’un nou model territorial, organitzatiu i funcional en la prestació del servei. Els Estatuts inicials del Consorci van ser aprovats pel Consell de la Generalitat el 6 d’octubre de 1986. Els estatuts són els que determinen les peculiaritats del règim orgànic, funcional i financer del Consorci pel que fa al marc general de l’administració local.

El recurs a la figura d’un Consorci d’àmbit provincial per a la prestació d’aquest servei té una àmplia tradició i implantació en tot el territori estatal, facilitant la gestió de competències concurrents de les diferents administracions públiques que ho componen. Tant és així que, la pròpia Llei 7/2011, de l’1 d’abril, de la Generalitat, dels Serveis de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament de la Comunitat Valenciana (en endavant Llei SPEIS), preveu expressament que els ajuntaments dels municipis obligats a la prestació del servei, les diputacions provincials i la Generalitat puguen convenir entre si la seua prestació mitjançant la forma jurídica de Consorci. Tot açò sense oblidar l’estalvi que suposa per als ens que estan obligats a la seua prestació els elevats costos de la qual es deriven, fonamentalment, de la necessitat de mantenir una resposta operativa durant les vint-i-quatre hores del dia els 365 dies de l’any.

Es tracta d’un servei de competència local, obligatori en els municipis de població superior a 20.000 habitants i que, pel que fa als municipis amb població inferior a aquesta xifra, ha de ser assumit per la Diputació quan no ho presten (Art. 36 c LBRL amb la redacció resultant de la LRSAL (Llei 27/2013, del 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració Local).

En 2015 va culminar el procés de reforma estatutària obligat per l’entrada en vigor de la LRSAL. Aquesta norma i el conjunt de les quals han sigut dictades en l’últim període en matèria de sostenibilitat i estabilitat financera incideixen en el major control dels consorcis, tant en l’àmbit econòmic-pressupostari com en el de personal, pel que s’apel·la a l’adscripció a una de les administracions públiques que el componen, la que tinga una posició dominant, que en el nostre cas és la Diputació Provincial de València. Açò suposa, en la pràctica, que tant el règim de pressupost, comptabilitat i control del Consorci com el règim jurídic del seu personal passen a ser els de l’administració d’adscripció.

Per acord del Ple de la Diputació Provincial de València, de data 26 de setembre de 2016 es va classificar al Consorci en el Grup I de les seues entitats depenents. (BOP València, 190, del 30 de setembre de 2016). El procés de reforma estatutària va finalitzar amb la publicació en el Butlletí Oficial de la Província de València Núm. 178 del 15 de setembre de 2015 del text íntegre dels Estatuts i entrada en vigor dels mateixos. Així mateix, es van publicar en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana núm. 7764, del 24 de novembre de 2015.
En paral•lel es va aprovar un Reglament Orgànic per regular el govern i administració del Consorci.

Amb referència al 31 de desembre de 2018, el Consorci està integrat per la Diputació Provincial de València, administració a la qual està adscrit sobre la base de les modificacions dictades per la LRSAL, la Generalitat i 229 municipis de la província de València, entitats que contribueixen al finançament del mateix amb un repartiment fixat en els propis Estatuts i que, per a l’exercici 2018, es va concretar en les següents aportacions ordinàries:

  • Diputació Provincial.- 23.968.705,29 €
  • Generalitat Valenciana.- 9.920.000,00€
  • Ajuntaments amb població superior a vint mil habitants.- 4.882.175,10€
  • Ajuntaments amb població inferior a vint mil habitants.- 3.925.101,51€

La Diputació Provincial ve assumint de forma voluntària i amb caràcter anual la part d’aqueix 20 % que correspon als municipis amb població inferior a 20.000 habitants.