Anunci del Consorci pel Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i de Salvament de la Província de València sobre acord aprovat per l’Assemblea General en sessió ordinària celebrada el 23 de juliol de 2021, per a l’assumpció de la gestió directa del servei de prevenció d’incendis forestals que realitzen les Brigades Forestals i dels serveis comuns de suport a les Brigades de Divalterra, S. a. pel Consorci per al Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament de la Província de València

BOP València 147; 02/08/2021

Actualitzat 13/01/2022

«I.- La Diputació de València, en l’exercici de la seua potestat d’autoorganització i en compliment del que es disposa en l’article 81.2 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic (d’ara en avant LRJSP), que ordena a totes les Administracions Públiques establir un sistema de supervisió contínua de les seues entitats dependents, “a fi de comprovar la subsistència dels motius que van justificar la seua creació i la seua sostenibilitat financera, i que haurà d’incloure la formulació expressa de propostes de manteniment, transformació o extinció”, aquesta tramitant un expedient per a la gestió per la pròpia Entitat Local de les competències i funcions de la Província que en l’actualitat gestiona la societat mercantil Divalterra S.A. i la seua consegüent dissolució i extinció.

En el marc d’aquest, el Ple de la Corporació Provincial, en sessió de 4 de juny de 2021, va adoptar l’acord per a l’assumpció de la gestió directa per la pròpia Administració de la Diputació de València de les funcions de titularitat provincial assignades a Divalterra S.A., comunicat a aquest Consorci mitjançant escrit de 7 de juny de 2021, amb registre d’entrada núm. 1179, de 9 de juny de 2021 i publicat en el Butlletí Oficial de la Província de València Núm 113, de 15 de juny de 2021, la part dispositiva del qual és del següent tenor literal.

«PRIMER: Asunción, per a la seua gestió directa per l’Administració de la Diputació, de les funcions de Divalterra, S. A.

a) Aprovar inicialment l’assumpció i la continuació per l’Administració de la Diputació de València de totes les funcions de Divalterra S.A. El present acord comporta la modificació de la forma de gestió dels serveis públics provincials encomanats a Divalterra S.A. i que més endavant es relacionen, des de la seua actual forma de gestió directa mitjançant societat mercantil local a la gestió directa per la pròpia Entitat Local.

b) Sol·licitar al Consorci per al Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament de la Província de València que assumisca la gestió directa del servei de prevenció d’incendis forestals que realitzen les Brigades Forestals i dels serveis comuns de suport a les Brigades que en l’apartat Quart s’especifiquen. El Consorci assumirà el seu propi risc i exercirà sense intermediaris i de manera exclusiva tots els poders de decisió i gestió.

La data d’efectes de l’assumpció pel Consorci de la gestió dels serveis que pel present acord se li transfereixen i que està subjecte a la condició de la seua acceptació, serà la de la seua acceptació, o bé, si al seu interés convé, la que es determine en el seu acord d’acceptació. La transmissió dels béns, drets i obligacions i la transferència del personal de cadascuna de les unitats funcionals previstes en l’apartat quart, es produirà en la mateixa data.

c) La Diputació de València finançarà íntegrament el cost del servei que assumisca el Consorci Provincial de Bombers de València, de manera que no es pose en risc la sostenibilitat financera del conjunt de la Hisenda del Consorci, a l’efecte del qual se subscriurà un conveni regulador que contemple els detalls de l’assignació i el seu finançament. La comissió de seguiment del conveni determinarà, entre altres qüestions, la reducció de l’aportació extraordinària conforme els brigadistes i el personal dels serveis comuns de suport es vagen jubilant, en el cas que s’amortitzen places.

d) La Diputació de València i, en el seu cas, el Consorci Provincial de Bombers de València, continuaran prestant directament i sense solució de continuïtat els serveis que en l’actualitat presta Divalterra S.A., amb la mateixa infraestructura i plantilla d’aquesta empresa, sense que això impedisca que s’impulsen noves modalitats de gestió i organització en l’exercici de la seua potestat d’autoorganització.

SEGON: Proposta a la Junta General de Divalterra S. A.

a) Proposar a la Junta General de Divalterra S. a. la dissolució de la societat conforme al que es preveu en els Estatuts socials i la legislació mercantil.

b) Acordada la dissolució de Divalterra S.A. i nomenats els liquidadors, aquests continuaran gestionant els serveis que correspon assumir al Consorci per al Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis fins hui que es determine en el seu acord d’acceptació, que serà la data d’acceptació efectiva.

A partir de l’acord de dissolució de Divalterra, S.A. es realitzaran les actuacions conduents a l’adaptació organitzativa i de funcionament de les unitats funcionals a fi de realitzar la transmissió a la Diputació de València i al Consorci Provincial de Bombers de València.

c) Els béns que formen part de l’actiu, s’incorporaran al domini públic o als béns patrimonials de l’entitat local, segons la seua naturalesa. Sense perjudici de l’anterior, quan es produïsca l’acceptació efectiva, els béns afectes al servei de les Brigades Forestals, vehicles, maquinària, equipament i materials fungibles necessaris per a la continuïtat del servei; així com el material d’oficina, mobiliari i equipament informàtic de caràcter inventariable que siguen propis de les unitats administratives que assumisca el Consorci, s’incorporaran al patrimoni del Consorci.

d) Realitzada la transferència de funcions als ens receptors, els liquidadors procediran a liquidar Divalterra S.A. d’acord amb el que es preveu en la legislació mercantil. L’extinció comportarà que els béns, drets i obligacions de Divalterra S.A. que hagueren quedat s’incorporen al patrimoni de la Diputació de València, amb un límit de responsabilitat fins al total del capital social.

TERCER: Unitats d’activitat amb autonomia funcional i serveis de Divalterra, S. A. que assumeix i gestiona directament la Diputació de València.

La transmissió dels béns, drets i obligacions i la transferència del personal de cadascuna de les unitats funcionals previstes en aquest apartat, es produirà en la data que determine el President de la Diputació previ dictamen de la Comissió Informativa Especial per a la Transformació del Sector Instrumental de la Diputació de València i prèvia informació als representants legals dels treballadors.

La transmissió de les parts d’activitat amb autonomia funcional a les quals es refereix l’apartat anterior, suposarà: l’assumpció efectiva per part de la Diputació de València de les funcions d’aqueixa part de Divalterra, S. a., l’inici de l’activitat administrativa que corresponga per la Diputació de València i els efectes derivats d’ella.

Les funcions i serveis gestionats per Divalterra S.A. que assumeix i gestiona directament la Diputació de València són, amb caràcter enunciatiu i no limitatiu, els següents:

a) Promoció del Turisme: La promoció turística de la Província de València i en particular, la preparació i assistència a fires de turisme nacionals i internacionals, la participació en fòrums del sector de turisme, la creació de producte turístic, la promoció del mercat turístic, accions de promoció nacional i internacional (press trip, fam trip, work shops), i l’assessorament tècnic del sector. Així mateix, la coordinació de l’Oficina de Promoció Provincial i els treballs relatius a les relacions externes i de comunicació, inclosa la cobertura informativa i la gestió de la informació en les xarxes socials i en la web del Patronat.

El Ple de la Diputació, en la seua sessió de 27 d’abril de 2021, ja va acordar: “Revertir, per a la seua gestió directa per l’administració de la Diputació Provincial de València, les funcions que en matèria de Turisme té encomanades l’empresa provincial Divalterra S. a. Iniciar l’expedient per a l’assumpció per la Diputació de l’actual Servei de Turisme de Divalterra (abans Àrea de Turisme). En assumir la gestió per la Diputació es transmetran a aquesta els mitjans materials i la part de la plantilla de Divalterra S. a. que estiga associada al Servei de Turisme a la data del present acord i conforme a la Plantilla de personal aprovada pel Ple de la Diputació en ocasió de l’aprovació del Pressupost provincial per a 2021. La Diputació de València se subrogarà en les condicions laborals del personal associat al Servei de Turisme de Divalterra S.A.”

b) Informació Territorial: Proporciona assistència tècnica i tecnològica al Servei de Cooperació Municipal de la Diputació per a la implementació, manteniment i actualització de l’Inventari Geogràfic Municipal i el Geoportal Dival. L’eina Geoportal Dival permet als Ajuntaments consultar l’Inventari Geogràfic Municipal i a Divalterra actualitzar aquest Catàleg a partir de la informació aportada pels Ajuntaments, tant de cartografia d’infraestructures com de documentació dels expedients dels plans provincials. Lliurament anual de l’Enquesta d’Infraestructures i Equipaments Locals (EIEL) al Ministeri de Política Territorial i Funció Pública. Manteniment i desenvolupament de l’aplicació per a dispositius mòbils SOMFOTO, que permet la captura de fotografies geolocalizadas i la seua encriptació, que s’exporten directament al Geoportal Dival. Projecte SIG Provincial.

c) Desenvolupament Local: Coordinació i dinamització de la Xarxa d’Agències de Desenvolupament Local de la província. Identificació d’indicadors i definició, programació i manteniment de la plataforma d’anàlisi de dades estadístiques socioeconòmiques a la disposició de les Agències de Desenvolupament Local de cada Municipi. Portal Divaladl.es. Desenvolupament Socioeconòmic de l’Àmbit Rural en col·laboració amb la Delegació de Desenvolupament Rural i Polítiques contra la despoblació de la Diputació de València i els Grups d’Acció Local (GAL) i Grups d’Acció Local Pesquer (GALP). Desenvolupament del projecte de Smart City provincial del Servei d’Informàtica de la Diputació de València, Connecta València.

d) Comunicació: El Servei de Comunicació de Divalterra S.A. s’ocupa de l’estratègia comunicativa de les activitats anteriors d’acord amb el Gabinet de Premsa de la Diputació. Comunicació interna, cartelleria i disseny gràfic, maquetació. Traducció. Portal web. Gestió de xarxes socials.

e) Registre de documents. Registre, recepció i atenció telefònica.

f) Servei d’Assessorament Jurídic, Civil i Administratiu, Prevenció de Riscos Penals, Protecció de Dades i Auditoria Interna: Emissió d’informes jurídics en matèria administrativa i mercantil. Interposició de reclamacions i recursos. Representació i defensa en judici de l’empresa davant la jurisdicció civil i contenciós administrativa. Assessorament jurídic laboral. Delegat/a de Protecció de Dades. Delegada d’Igualtat. Auditoria Interna. Portal de Transparència.

QUART: Unitats d’activitat amb autonomia funcional i serveis de Divalterra, S. a. que se sol·licita l’assumpció i gestió pel Consorci Provincial de Bombers de València.

Les unitats funcionals i serveis gestionats per Divalterra S. a. que mitjançant el present acorde la Diputació de València sol·licita al Consorci Provincial de Bombers de València que assumisca i gestione directament, són:

a) Servei de Brigades Forestals: Les seues funcions són les establides en el Pla Especial enfront del Risc d’Incendis Forestals, en el punt 1.2.10 “Normes per a la mobilització de les Brigades de la Diputació de València”. La silvicultura preventiva inclou l’adequació de zones d’ús públic. L’obertura i manteniment de tallafocs i faixes auxiliars. L’adequació de la vegetació al costat de camins forestals necessaris per a l’extinció d’incendis forestals, juntament amb la intervenció en zones d’interfície urbana forestal. Intervenció en emergències i suport a protecció civil durant temporals meteorològics, amb retirada de vegetació i acovardisca d’aigua durant inundacions.

b) Servei d’Informàtica i Modernització Tecnològica: Manteniment, desenvolupament i suport de les aplicacions i sistemes informàtics i de comunicacions. Planificació, elaboració i implementació dels sistemes d’informació i processos. Gestió de les tecnologies de comunicació. Coordinació i manteniment de les eines ofimàtiques; atenció i solució de les incidències dels usuaris. Gestió de xarxes i telecomunicacions. Supervisió de la seguretat i confidencialitat dels sistemes, manteniment de les identificacions d’usuari i contrasenyes.

c) Servei de Recursos Humans: Administració de personal, altes i baixes de treballadors, nòmines. Relacions laborals, aplicació del conveni col·lectiu, relacions amb el Comité d’Empresa i les seccions sindicals. Preparació i seguiment judicis laborals. Selecció de personal. Elaboració i execució del pla de formació contínua de la plantilla. Prevenció de Riscos Laborals. Neteja d’oficines en C/ Avellanes.

d) Servei Economico-financer: Realització, seguiment i control del pressupost anual. Comptabilitat. Control de tresoreria. Seguiment dels ingressos. Gestió de la facturació i pagament a proveïdors. Assessorament en matèria economicofinancera. Certificar l’existència de crèdit per a la contractació. Preparació dels estats comptables per a l’Auditoria Financera.

e) Servei de Contractació: Contractació d’obres, serveis i subministraments. Secretaria de la Mesa de Contractació.

CINQUÉ: Subrogació en els convenis de col·laboració, contractes i altres acords.

Amb efectes de la data en què es determine l’assumpció de funcions, la Diputació de València i el Consorci, en el seu cas, se subrogaran en tots els convenis de col·laboració contractes i acords subscrits per la societat mercantil i assumirà les obligacions econòmiques derivades d’aquests convenis amb càrrec al seu Pressupost. Es comunicarà aquest acord a les parts signants perquè en prengueu coneixement. Si alguna de les parts que en el seu moment van subscriure els acords expressara la seua disconformitat, la Diputació de València i el Consorci mantindran les obligacions de Divalterra S.A. durant la vigència del mateix sense que procedisca la seua pròrroga, entenent-se la present manifestació com a comunicació expressa de la denúncia de la Diputació del corresponent conveni en el termini i la forma deguda, per la improcedència de continuar amb les obligacions assumides en el seu moment per Divalterra S.A., en haver assumit les seues funcions la Diputació Provincial o el Consorci.

SISÉ: Subrogació en els contractes del personal de Divalterra, SA.

a) Amb la successió de Divalterra S.A. per la Diputació de València i la transmissió de les unitats funcionals de Divalterra S.A. a la Diputació i al Consorci Provincial de Bombers de València, en els termes dels apartats Tercer i Quart, es produirà la subrogació de la Diputació i el Consorci, en qualitat d’ocupador, en els contractes laborals del personal de l’Empresa Pública Divalterra, S. A., amb tots els drets i obligacions laborals i socials inherents, d’acord amb el que s’estableix en l’article 44 de l’Estatut dels Treballadors.

b) El personal laboral de l’Empresa Pública Divalterra, S. a. exercirà les seues tasques en la Diputació i en el Consorci com a personal laboral indefinit o temporal (segons els contractes) en places “a extingir” en el Grup de classificació professional corresponent fins al final de la seua vida laboral o el seu cessament per les causes d’extinció dels contractes laborals previstes en l’Estatut dels Treballadors. Tindran la consideració de personal laboral no empleat públic de la Diputació de València o del Consorci Provincial de Bombers de València. Tindran les mateixes condicions laborals i retributives que tenien en Divalterra, S.A., així com les dimanants, en el seu cas, del Conveni Col·lectiu de treball de l’empresa Impuls Econòmic Local, S.A. (IMELSA). Les condicions laborals contingudes en aquest Conveni romandran subsistents en tant s’aprova un nou conveni aplicable a aquest.

El que es preveu en el paràgraf anterior serà també d’aplicació al personal laboral en els casos de suspensió amb reserva de lloc, d’acord amb el que s’estableix en l’article 48, en relació amb l’article 45.1, del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors.

c) Aquells treballadors que hagueren accedit a l’empresa mitjançant procediments de selecció equiparables als dels empleats públics, podran continuar la seua carrera professional i participar en els concursos de provisió de llocs i altres sistemes de mobilitat establits legalment si compleixen els requisits de la convocatòria. Es consideraran procediments de selecció equiparables als dels empleats públics els procediments de selecció convocats per la societat mercantil de la Diputació de València, amb publicitat en un diari oficial, en la pàgina web de la Diputació de València o en el Portal d’ocupació de Divalterra SA, en els quals es garantisquen els principis constitucionals d’igualtat, mèrit i capacitat, així com els altres establits en l’article 55 del TREBEP:

a) Publicitat de les convocatòries i de les seues bases.

b) Transparència.

c) Imparcialitat i professionalitat dels membres dels òrgans de selecció.

d) Independència i discrecionalitat tècnica en l’actuació dels òrgans de selecció.

e) Adequació entre el contingut dels processos selectius i les funcions o tasques a desenvolupar.

Si obtenen el lloc s’integraran en l’ocupació pública de la Diputació o del Consorci Provincial de Bombers de València.

Als efectes anteriors, quan un treballador subrogat procedent de Divalterra SA manifeste estar interessat a participar en un procediment de mobilitat per a personal laboral empleat públic i complisca els requisits de la convocatòria, es comprovarà en el seu expedient si el treballador va accedir a l’empresa mitjançant un procés selectiu d’accés que haguera complit les determinacions pròpies del Text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic, o legislació equivalent vigent en el moment del seu accés.

d) Aquells treballadors que no hagueren accedit a l’empresa mitjançant procediments de selecció equiparables als dels empleats públics no podran participar en els procediments de promoció interna o de mobilitat dins de l’ocupació pública. No obstant això, aquest personal podrà exercitar aquest dret de promoció professional horitzontal i vertical o de mobilitat circumscrit exclusivament al centre d’activitat que és objecte de la successió d’empresa i dins de les places ja existents de personal laboral no empleat públic.

Les places ocupades per aquests treballadors formaran part de la plantilla permanent de la corresponent Administració Pública i quan queden vacants per qualsevol de les causes previstes en la legislació, hauran de ser amortitzades o extingides llevat que, conforme al Conveni col·lectiu vigent, procedisca oferir-les a la resta de treballadors laborals no empleats públics per a la seua promoció.

Les vacants existents actualment en el catàleg de llocs de Divalterra S.A. i que estiguen dotades pressupostàriament, seran objecte de transmissió amb la unitat funcional si està inclosa entre les de l’apartat Quart del present acord. La provisió de les vacants s’efectuarà pel Consorci Provincial de Bombers de València en els termes del que es disposa en els paràgrafs anteriors del present apartat Sisé d) de l’acord.

L’accés d’aquest personal, en el seu cas, a la condició de personal funcionari o laboral empleat públic de la Diputació de València o del Consorci Provincial només podrà efectuar-se mitjançant la participació en les corresponents proves selectives d’accés lliure convocades en execució de les ofertes públiques d’ocupació.

e) El personal laboral temporal de l’Empresa Pública Divalterra, S. a. quedarà subrogat en la Diputació de València o en el Consorci Provincial de Bombers de València conforme al que es disposa en l’article 44 de l’Estatut dels Treballadors en la mateixa condició de treballadors temporals fins a la finalització del contracte temporal per les causes taxades legalment sense que pot ser objecte de conversió en contracte indefinit.

Tindran les mateixes condicions laborals i retributives que tenien en Divalterra, S. a., així com de les dimanants, en el seu cas, del Conveni Col·lectiu de treball de l’empresa Impuls Econòmic Local, S.A. (IMELSA). Les condicions laborals contingudes en aquest Conveni romandran subsistents en tant s’aprova un nou conveni aplicable a aquest

Respecte al personal laboral amb contracte temporal per obra o servei en virtut de l’article 15 del Conveni col·lectiu de Divalterra, S.A., se subrogarà en la Diputació de València o en el Consorci Provincial de Bombers de València com a personal laboral amb contracte temporal d’obra o servei vinculat a l’obra o servei adscrita/o en els termes de l’article 15.1.a) de l’Estatut dels Treballadors.

SETÉ: Borses de substitució de necessitats temporals.

Una vegada es transmeta la unitat funcional de Brigades Forestals al Consorci Provincial de Bombers de València, i fins que existisquen unes llistes per a substitucions derivades de processos selectius o, si escau, s’aproven bosses extraordinàries en el Consorci Provincial de Bombers de València, continuaran sent aplicable les bosses de substitucions de Divalterra, S.A. per a la cobertura d’absències temporals del personal laboral.

HUITÉ: Processos de selecció en tramitació i vacants amb dotació pressupostària.

Els processos selectius que en l’actualitat estiguen en tramitació per part de Divalterra S.A. continuaran fins a la selecció dels candidats amb subjecció a les determinacions pròpies del Text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic, o legislació equivalent vigent.

Els processos de selecció que continuen s’acabaran encara que la transmissió de la unitat funcional es produïsca amb anterioritat a la seua finalització. En aquest cas s’hauran de finalitzar pel Consorci Provincial de Bombers de València.

NOVÉ: Desenvolupament del present acord.

Facultar al President de la Diputació per a dictar quantes disposicions siguen necessàries per al desenvolupament i execució del present acord.

DÈCIM: Comunicació i publicació.

Comunicar el present acord a Divalterra S.A., al Consorci per al Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament de la Província de València, a la Direcció General d’Administració Local de la Generalitat Valenciana i a la representació legal dels treballadors de Divalterra S.A. i de la Diputació de València.»

A la vista de l’acord transcrit, la Diputació de València sol·licita, del Consorci Provincial de Bombers de València, que assumisca la gestió directa del servei provincial de prevenció d’incendis forestals prestat per les Brigades Forestals així com els serveis comuns de suport a les mateixes que s’especifiquen en el seu apartat quart, i la subrogació en els convenis de col·laboració, contractes i altres acords, també el personal pertanyent a les unitats funcionals que s’estableixen en l’apartat quart.

II. El Consorci Provincial de Bombers de València és un ens del sector públic institucional de caràcter administratiu integrat per la Diputació Provincial de València, la Generalitat Valenciana i a 233 Municipis de la Província de València a fi de prestar els serveis de prevenció i extinció d’incendis i salvament. Es troba adscrit a la Diputació de València de conformitat amb el art.120 de la LRJSP i art. 3 dels vigents Estatuts del Consorci, per la qual cosa està subjecte al règim de pressupost, comptabilitat i control de la Diputació. El personal del Consorci pot ser propi, o procedent de qualsevol de les Entitats consorciades mitjançant reassignació de llocs de treball de les Administracions participants.

Les funcions del Consorci Provincial de Bombers de València venen recollides en l’articule 7 dels seus Estatuts en disposar:

“a) Lluitar contra el foc en cas de sinistre i altres situacions d’emergència.

b) Realitzar el salvament de persones, semovientes, béns i protecció al medi ambient, en cas de sinistre o una altra situació d’emergència.

c) Intervindre en el salvament aquàtic i subaquàtic i en el rescat i salvament de muntanya i cavitats subterrànies.

d) Adoptar mesures de seguretat extraordinàries i provisionals, a l’espera de la decisió de l’autoritat competent, sobre el tancament i desallotjament de locals i establiments públics, i l’evacuació de l’immoble i propietats en situacions d’emergència mentre les circumstàncies del cas el facen imprescindible, així com limitar o restringir pel temps necessari, la circulació i permanència en vies o llocs públics en els supòsits d’incendi, catàstrofe o calamitat pública.

e) En els supòsits d’intervenció, recuperar les víctimes i coordinar el seu trasllat urgent, fins i tot realitzar-lo quan calga.

f) Intervindre en operacions de protecció civil, d’acord amb les previsions dels plans territorials i dels plans especials corresponents, així com elaborar els plans d’actuació respectius del servei de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament.

g) Dirigir els llocs de comandament avançat que els corresponen segons la planificació vigent.

h) Elaborar els procediments d’actuació del servei per a cada tipus de sinistre.

i) Investigar i informar sobre els sinistres en què intervinguen per raó de la seua competència, així com en cas de requeriment per l’autoritat competent.

j) Obtindre la informació necessària de les persones i entitats relacionades amb les situacions i llocs on es produïsca l’incendi, la catàstrofe o calamitat pública per a l’elaboració i execució de les tasques encaminades a resoldre situacions.

k) Estudiar i investigar les tècniques, instal·lacions i sistemes de protecció contra incendis i salvament.

l) Organitzar i participar en campanyes de divulgació dirigides a incrementar el coneixement de la ciutadania sobre la normativa de prevenció d’incendis i altres emergències.

m) Exercir funcions de prevenció per a evitar o disminuir el risc d’incendis o altres accidents, mitjançant la inspecció del compliment de la normativa en vigor.

n) Aquelles altres funcions que li atribuïsca la legislació vigent i qualsevol altra dirigida a la protecció de persones i béns, sempre que siguen necessàries i proporcionades als fets”

III. Per part seua, la Llei 7/2011, d’1 d’abril, de la Generalitat, dels Serveis de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament de la Comunitat Valenciana estableix, en el seu article 5, les obligacions de les Administracions Públiques valencianes en matèria de prevenció, extinció d’incendis i salvament. Entre elles destaca la creació i manteniment dels serveis de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (SPEIS) de les Administracions Públiques, les funcions de les quals són, entre altres, la lluita contra els incendis, la intervenció en operacions de protecció civil i la direcció dels llocs de comandament avançats d’acord amb els plans especials corresponents, així com funcions de prevenció per a evitar o disminuir el risc d’incendis. L’article 5.3 disposa: “Correspon a les diputacions provincials assistir als municipis del seu àmbit territorial per a garantir subsidiàriament la prestació d’aquests serveis, de conformitat amb la legislació de règim local”. (assistència que la Diputació presta mitjançant el Consorci Provincial de Bombers de València)

IV. Correspon al Consorci Provincial de Bombers de València la direcció i gestió operativa i funcional dels mitjans disponibles per a la lluita contra els incendis forestals de la província de València; entre aquests mitjans es troben les Brigades Forestals de la Diputació de València. Per això assumir la gestió directa del servei que presten les Brigades Forestals podria facilitar i fins i tot millorar la seua gestió i direcció.

Es considera d’interés comú a totes les Administracions Públiques integrants del Consorci Provincial de Bombers, les activitats que en l’actualitat desenvolupen les Brigades Forestals. L’assumpció de la gestió del servei es durà a terme en el marc de les competències del Consorci Provincial de Bombers de València que es defineixen tant en la Llei 7/2011, d’1 d’abril, de la Generalitat, dels Serveis de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament de la Comunitat Valenciana, com en els seus propis Estatuts.

L’article 7 dels Estatuts del Consorci determina els fins d’aquest i entre les funcions concretes a desenvolupar del seu apartat segon es troben les “funcions de prevenció per a evitar o disminuir el risc d’incendis o altres accidents” que coincideix amb les funcions que tenen encomanades les Brigades Forestals de la Diputació de València que gestiona Divalterra S.A. A aquest propòsit se suma el conveni de col·laboració subscrit entre la Diputació de València i el Consorci per al Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament de la Província de València, el 2 d’octubre de 2018, per a la direcció operativa dels treballs de les Brigades Forestals de la Diputació de València, que té per objecte establir “el marc regulador per a la direcció operativa pel Consorci Provincial d’Incendis i Salvament del servei de prevenció d’incendis que la Diputació de València realitza a través de Divalterra S. a. mitjançant les Brigades Forestals”. La gestió unificada pel Consorci generarà, a més de millores en la coordinació de la lluita contra el foc, importants economies d’escala i importants estalvis administratius.

V. La preocupació de la Diputació i del Consorci Provincial de Bombers és que es presten els serveis de la seua responsabilitat amb la màxima qualitat i respecte de la legalitat, i que en el procés d’assumpció de la gestió directa del servei de prevenció d’incendis forestals que realitzen les Brigades Forestals de Divalterra, S.A i dels serveis comuns de suport a les mateixes es garantisquen els drets i el benestar dels treballadors d’aquesta. L’article 44 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors (d’ara en avant, TRET) garanteix els drets dels treballadors quan es produeix la successió d’empresa en el supòsit d’acordar-se la reversió de tota o parts de l’activitat de l’empresa amb autonomia funcional.

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha declarat que la circumstància que la transmissió de l’activitat es derive de decisions unilaterals dels poders públics i no d’un acord de voluntats, no exclou l’aplicació de la Directiva sobre manteniment dels drets dels treballadors en cas de traspassos d’empreses, de centres d’activitat o de parts d’empreses o de centres d’activitat.

L’article 44 de l’Estatut dels Treballadors estableix que “es considerarà que existeix successió d’empresa quan la transmissió afecte una entitat econòmica que mantinga la seua identitat, entesa com un conjunt de mitjans organitzats a fi de dur a terme una activitat econòmica, essencial o accessòria”. Aquesta redacció és transcripció de l’article 1.1.b) de la Directiva 2001/23/CE del Consell de 12 de març de 2001, sobre l’aproximació de les legislacions dels Estats membres relatives al manteniment dels drets dels treballadors en cas de traspassos d’empreses, de centres d’activitat o de parts d’empreses o de centres d’activitat. L’apartat c) d’aquest precepte disposa que la “La presente Directiva serà aplicable a empreses tant públiques com privades que exercisquen una activitat econòmica, amb o sense ànim de lucre”.

Perquè opere la successió empresarial en l’àmbit de l’Administració per aplicació del que es preveu en l’article 44.3 de l’Estatut dels Treballadors, serà necessari que l’activitat que realitzava l’empresa mantinga la seua identitat econòmica i siga assumida per aquella i realitzada per si mateixa, però fent-se càrrec del personal de l’empresa.

Però la successió d’empresa, quan el nou ocupador és l’Administració Pública, no pot vulnerar les normes constitucionals i legals d’accés a l’ocupació pública, que exigeixen que l’accés al mateix es produïsca mitjançant l’aplicació dels principis d’igualtat, mèrit i capacitat. Per això la subrogació en els contractes del personal laboral de Divalterra S.A. no comporta la integració d’aquest en l’Administració. No s’integraran en ella com a empleats públics fins a la superació d’un procés selectiu. No seran personal laboral sotmés a l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic, sinó a l’Estatut dels Treballadors i al Conveni Col·lectiu aplicable abans de la subrogació.

La subrogació suposa per al treballador fix de plantilla la condició de treballador fix de plantilla de l’Administració per successió d’empresa i no comporta l’adquisició de la condició d’empleat públic, perquè abans de la subrogació no tenia tal condició. La novació subjectiva ex article 44 TRET no comporta una novació objectiva.

VI. Vist que la Sentència del Tribunal Suprem de 14 d’abril de 2016, declara que “Una tercera precisió del concepte de transmissió d’empresa en la precitada Directiva… tracta de les modalitats de la seua aplicació en les empreses i Administracions Públiques (article l c.)”. Així mateix, el TJUE s’ha pronunciat de manera reiterada en què la condició d’Organisme de Dret Públic no exclou l’existència de transmissió compresa en l’àmbit de la referida Directiva Europea i per tant que tal successió empresarial (prevista en l’article 44 del ET) puga concórrer en l’àmbit de l’Administració Pública.

  • Vist l’informe de l’Inspector Cap del Cos de Bombers, de 22 de juny de 2021, sobre incorporacio de brigades forestals de Divalterra al Consorci.
  • Visto el informe de la Directora de Recursos Humanos, de 29 de junio de 2021, en relación a la asunción de la gestión de las Brigadas Forestales de Divalterra, S.A.
  • Vist l’informe, de 12 de juliol de 2021, del Responsable de l’Assessoria Jurídica, amb el vist i conforme del Secretari del Consorci, sobre l’assumpció de la gestió del servei provincial de prevenció d’incendis forestals mitjançant les Brigades Forestals de Divalterra, S. a. pel Consorci per al Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament de la Província de València.
  • Vist l’informe, de 12 de juliol de 2021, de l’Interventor del Consorci.
  • Vista la Directiva 2001/23/CE del Consell, de 12 de març de 2001, sobre l’aproximació de les legislacions dels Estats membres relatives al manteniment dels drets dels treballadors en cas de traspassos d’empreses, de centres d’activitat o de parts d’empreses o de centres d’activitat.
  • Vistos l’article 81.2 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic; els articles 85 i 85 ter. de la Llei Reguladora de les Bases del Règim Local; els articles 4, 5 i 6 de la Llei 7/2011, d’1 d’abril, de la Generalitat, dels Serveis de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament de la Comunitat Valenciana; l’art. 44 del Text Refós de l’Estatut dels Treballadors; l’article 55 i la Disposició addicional primera del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat públic.
  • Vistos els Estatuts del Consorci per al Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvament de la Província de València (BOP de València núm. 178, de 15 de setembre de 2015).

En si virtut S’ACORDA:

PRIMER: Assumir la gestió directa del servei de prevenció d’incendis forestals que realitzen les Brigades Forestals i dels serveis comuns de suport a aquestes Brigades que en l’apartat quart de la part dispositiva de l’acord del ple de la Diputació de 4 de juny de 2021 s’especifiquen, en els termes i condicions que en el referit acord s’estableixen. Aquesta assumpció comportara la subrogació d’aquest Consorci en els convenis de col·laboració, contractes i altres acords subscrits per la Societat Mercantil així com la subrogació en els contractes laborals del personal de l’empresa publica Divalterra, S.A adscrits a les unitats funcionals i serveis indicats en l’apartat quart, anteriorment citat, amb tots els drets laborals i socials inherents.

Els llocs de treball existent actualment la mercantil Divalterra, S. a. dotades pressupostàriament i que integren les unitats funcionals i serveis anteriorment referits són les que figuren en l’informe de, 9 de juliol de 2021, subscrit el 12 de juliol per la Cap de Servei de Recursos Humans i la Cap de Servei Econòmic Financer Divalterra, S. a. que obra en l’expedient, i té caràcter provisional a l’efecte d’incorporar, en el seu cas, les variacions i modificacions que en aquesta relació de llocs de treball es puguen produir a conseqüència del procés de liquidació i extinció de la Societat fins hui en la qual el present acord desplegue els seus efectes i siga plenament efectiva la subrogació del personal.

SEGON: De conformitat amb el que es disposa en l’apartat PRIMER, c) de l’acord del Ple de la Diputació de 4 de juny de 2021, citat en el punt anterior, el cost del servei que assumeix el Consorci Provincial de Bombers de València, sàrria finançat íntegrament per la Diputació de València, de manera que no es pose en risc la sostenibilitat financera del conjunt de la Hisenda del Consorci, a l’efecte del qual se subscriurà un conveni regulador que contemple els detalls de l’assignació i el seu finançament.

TERCER: El Consorci Provincial de Bombers de València, continuarà prestant directament i sense solució de continuïtat els serveis que en l’actualitat presta la societat mercantil Divalterra S.A., amb la mateixa infraestructura i plantilla d’aquesta empresa, sense que això impedisca que, en el marc de les competències que té atribuïdes el Consorci, s’impulsen noves modalitats de gestió i organització en l’exercici de la seua potestat d’autoorganització.

QUART. Establir l’1 de gener de 2022 com la data en la qual el present acord desplegara els seus efectes, i en conseqüència el Consorci Provincial de Bombers assumirà la gestió directa del servei de prevenció d’incendis forestals que realitzen les Brigades Forestals i les dels serveis comuns de suport a aquestes, efectuant-se, en aquesta data, la transmissió dels béns, drets i obligacions, així com la transferència del personal laboral.

Aquesta data podrà ser objecte de variació quan raons motivades ho justifiquen mitjançant acord de la Junta de Govern del Consorci Provincial de Bombers de València.

Enllaç acord Junta de Govern modificant la data 2

Enllaç acord Junta de Govern modificant la data 1

CINQUÉ. Delegar en la Junta de Govern l’aprovació del conveni regulador en el qual s’establisquen els detalls de l’assignació i el seu finançament del cost dels serveis assumits i que es recull en l’apartat segon de la part dispositiva del present acord.

SISÉ. Facultar a la Presidenta Delegada del Consorci per a dictar quantes disposicions siguen necessàries per al desenvolupament i execució del present acord.

SETÉ. Comunicar el present acord a la Diputació de València, a Divalterra S.A., i a la representació legal dels treballadors del Consorci i de Divalterra S. a

HUITÉ. Publicar el present acord en el Butlletí Oficial de la Província de València i en la pàgina web del Consorci.