REGLAMENT DE LES RELACIONS ELECTRÒNIQUES DELS EMPLEATS I EMPLEADES PÚBLIQUES AMB EL CONSORCI PROVINCIAL DE BOMBERS DE VALÈNCIA

Actualització 08/10/2021:

ÍNDEX

  • Preàmbul
  • Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
  • Article 2. Notificació electrònica
  • Article 3. Procediment de notificació electrònica
  • Article 4. Tramitació electrònica de les sol·licituds formulades per les persones emprades públiques del Consorci
  • Disposició Addicional. Aspectes no previstos en el reglament i legislació aplicable
  • Disposició Transitòria. Aplicació progressiva
  • Disposició Final. Entrada en vigor

Preàmbul

L’ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions (d’ara en avant, TIC) és un element imprescindible per a garantir els principis d’eficiència, eficàcia, transparència i agilitat en la gestió que ha de regir l’actuació de qualsevol administració pública i una obligació imposada normativament per al bon funcionament d’aquesta. Aquestes tecnologies, que afecten profundament la forma i contingut de les relacions entre les administracions públiques i el seu personal empleat públic, estan sotmeses a una evolució constant.

El legislador, coneixedor d’aquesta realitat, ha impulsat l’aprovació de diverses lleis que han culminat en l’obligació que les administracions públiques s’hagen de relacionar electrònicament en totes les seues actuacions i tràmits.

En aquest sentit, la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú ja arreplegava en el seu article 45 l’impacte de les TIC en les relacions administratives. Posteriorment la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, va donar l’impuls definitiu, en reconèixer el dret dels ciutadans a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques (art. 6), establint l’obligació d’aquestes de dotar-se dels mitjans i sistemes necessaris perquè aquest dret poguera ser exercitat (art. 8). L’entrada en vigor el 2 d’octubre de 2016 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d’ara en avant, LPACAP), la qual va derogar la normativa anteriorment citada, va imposar una administració electrònica, interconnectada i transparent, que comporte una millora en l’agilitat dels procediments administratius i una reducció del temps de tramitació.

Això ha suposat un important avanç quant a la celeritat dels procediments amb ple funcionament electrònic, que es consolidarà definitivament el 2 d’abril de 2021 amb l’entrada en vigor de les disposicions de la LPACAP relatives al registre electrònic d’apoderaments, registre electrònic, registre d’empleats públics habilitats, punt d’accés general electrònic de l’Administració i Arxiu únic electrònic (disposició final 7ª). L’esmentada Llei ha introduït modificacions destacables, tant quant al règim de les notificacions administratives, com quant als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques. En aquest sentit, l’article 14.2.e) disposa que estan obligats a relacionar-se per mitjans electrònics “els empleats de les Administracions Públiques per als tràmits i actuacions que realitzen amb elles per raó de la seua condició d’empleat públic, en la forma en què es determine reglamentàriament per cada Administració”.

En aquest entorn, la tramitació electrònica de les relacions entre el Consorci Provincial de Bombers de València i els seus empleats i empleades públiques, ha de constituir l’actuació habitual d’aquest. Una administració sense paper, basada en un funcionament íntegrament electrònic, no tan sols suposa complir amb els principis d’eficàcia i eficiència –amb el conseqüent estalvi de costos–, sinó que també constitueix una garantia per als empleats i empleades, ja que els permet tenir una informació puntual, àgil i actualitzada dels procediments i actes administratius que els afecten.

L’administració electrònica està arrelada dins de la gestió diària del Consorci Provincial de Bombers de València com a motor de canvi i desenvolupament en termes de proximitat, participació i accessibilitat, de conformitat amb els principis de transparència, eficàcia, eficiència i qualitat. Prova d’aquesta sensibilitat corporativa per a garantir l’accés de tot el personal a les noves tecnologies és l’assignació a tots els empleats d’un correu electrònic corporatiu, així com l’accés a les diferents plataformes corporatives d’informació i de gestió actualment implementades en el Consorci Provincial de Bombers de València.

Davant la necessitat de millorar aquests serveis i aprofitant la posada en funcionament a l’abril de 2019 de la Seu Electrònica del Consorci es pretén amb aquest reglament regular les relacions electròniques entre els empleats i empleades públiques i el Consorci Provincial de Bombers de València. Així mateix, es pretén optimitzar recursos, garantir la confidencialitat i els drets dels empleats i les empleades, i reduir els terminis de resposta per la celeritat en els processos.

Des de la posada en funcionament de la Seu s’ha constatat l’elevat nombre de gestions realitzades i la significativa freqüència d’ús per part del personal del Consorci des de la seua implementació, fets que evidencien la funcionalitat i àmplia acceptació de la plataforma per les dues parts implicades en el sistema. Tot això, a més d’una configuració tècnica que garanteix el compliment de tots els estàndards de seguretat legalment exigits, consolida aquesta via com mig idoni per a la tramitació electrònica de les sol·licituds i notificacions dels actes i/o resolucions administratives del Consorci.

Així doncs, per a complir amb les previsions de l’article 14.2.e) de la LPACAP, és convenient comptar amb un reglament que regule la forma en la qual es relacionen els empleats i empleades públiques amb el Consorci Provincial de Bombers de València mitjançant el canal electrònic.

Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació

1. Aquest reglament té per objecte regular la forma en què el personal empleat públic haurà de realitzar els tràmits, sol·licituds i actuacions davant el Consorci Provincial de Bombers de València mitjançant el canal electrònic.

2. També és objecte d’aquest reglament regular la forma en què el Consorci Provincial de Bombers de València realitzarà les notificacions electròniques dels actes i resolucions administratives al seu personal empleat públic.

3. A l’efecte d’aquest reglament, s’entén per empleat públic, d’acord amb el que disposa l’article 8 del Text refós de l’estatut bàsic de l’empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, el personal funcionari, de carrera o interí; el personal laboral, indefinit o temporal; i el personal eventual.

Igualment, s’entenen compresos en l’àmbit d’aplicació del present reglamente el personal directiu professional del Consorci Provincial de Bombers de València.

Article 2. Notificació electrònica

1. S’estableix que, amb caràcter obligatori, el mitjà a través del qual el Consorci Provincial de Bombers de València realitzarà les notificacions a les persones incloses en l’àmbit d’aplicació del present reglament serà l’electrònic.

La notificació electrònica es farà efectiva pel sistema de compareixença en la seu electrònica del Consorci, d’acord amb el previst a l’art. 43.1 de la LPACAP, seguint el procediment que s’estableix en l’article tercer d’aquest reglament.

2. Excepcionalment, d’acord amb l’article 41.1 de la LPACAP, es podrà notificar per mitjans
no electrònics:

a) Quan la notificació es realitze en ocasió de la compareixença espontània de la persona interessada o del seu representant en les dependències del servei promotorvde la resolució administrativa que es vol notificar i sol·licite la comunicació o notificació personal en aquest moment.

b) Quan per a assegurar l’eficàcia de l’actuació administrativa resulte necessari practicar la notificació per lliurament directe a un empleat o empleada pública de l’Administració notificante.

3. Si en alguns dels supòsits referits a l’apartat anterior el Consorci arribara a practicar la notificació per mitjans electrònics i no electrònics, s’entendran produïts tots els efectes a partir de la primera de les notificacions efectuada, tot això de conformitat amb l’article 41.7 de la LPACAP.

4. Les notificacions seran vàlides, independentment del mitjà utilitzat, sempre que permeten tenir constància del seu enviament o posada a disposició, de la recepció o accés per la persona interessada o el seu representant, de la data i hora, del contingut íntegre i de la identitat fidedigna del remitent i del seu destinatari, tot això d’acord amb l’article 41.1 de la LPACAP.

Article 3. Procediment de notificació electrònica

1. Mitjançant l’enviament d’un missatge a l’adreça de correu electrònic corporatiu o a l’indicat a aquest efecte, s’avisarà al personal inclòs en l’àmbit d’aplicació del present reglament que tenen una notificació pendent d’accés en la seu electrònica del Consorci Provincial de Bombers de València.

De la mateixa manera, es farà constar en el cos del missatge que disposa d’un termini de 10 dies naturals per a accedir al seu contingut i que transcorregut aquest termini sense que s’haja accedit s’entendrà que la notificació ha sigut rebutjada, d’acord amb el que preveu l’article 43.2 de de la LPACAP.

En el cos del missatge també s’inserirà un enllaç de l’espai habilitat per a la pràctica de l’accés al contingut de la notificació.

La falta de pràctica de l’avís, no impedirà que la notificació siga considerada plenament vàlida, d’acord amb l’article 41.6 de la LPACAP.

2. La notificació electrònica es practicarà mitjançant compareixença en la seu electrònica del Consorci, entenent-se per compareixença en la seu electrònica, l’accés per la persona interessada o el seu representant degudament identificat al contingut de la notificació.

a) La notificació s’entendrà practicada en el moment en què es produïsca l’accés al contingut de l’acte o resolució que és objecte de la notificació. Aquest accés es produirà mitjançant l’acte d’obertura del document objecte de la notificació. La seu electrònica generarà un justificant per a deixar constància que la notificació ha sigut practicada, i de l’evidència de la data i l’hora en què ha tingut lloc l’accés al contingut de l’acte que es depositarà en l’expedient corresponent.

b) La notificació s’entendrà rebutjada quan hagen transcorregut deu dies naturals des de la posada a la disposició de la mateixa sense que s’accedisca al seu contingut llevat que d’ofici o a instàncies de la persona destinatària es comprove la impossibilitat tècnica o material d’accedir. D’aquesta circumstància es deixarà constància en l’expedient corresponent, tot això de conformitat amb l’article 41.5 de la LPACAP. De les circumstàncies esmentades es generarà la corresponent evidència en els mateixos termes que els descrits en l’apartat anterior.

Article 4. Tramitació electrònica de les sol·licituds formulades per les persones emprades públiques del Consorci

Les persones incloses en l’àmbit d’aplicació del present reglament hauran d’efectuar tots els seus tràmits, sol·licituds o actuacions davant el Consorci Provincial de Bombers de València mitjançant els formularis específics i els instruments habilitats a aquest efecte. Davant la inexistència d’un formulari específic caldrà fer ús de la sol·licitud genèrica disponible en la seu electrònica corporativa.

A l’efecte de facilitar el compliment d’aquesta obligació, les diferents unitats organitzatives propietàries del tràmit, el departament de Sistemes i Innovació Tecnològica, així com l’Oficina d’Assistència en Matèria de Registre del Consorci prestaran assistència a les persones que el sol·liciten.

Disposició Addicional. Aspectes no previstos en el reglament i legislació aplicable

Per a tot el que no estiga previst en aquest reglament serà aplicable la legislació vigent en matèria de notificació electrònica i de procediment administratiu de les administracions públiques.

Disposició Transitòria. Aplicació progressiva

A partir de l’entrada en vigor d’aquest reglament, els tràmits, sol·licituds o actuacions cap al Consorci Provincial de Bombers de València que puga realitzar el personal inclòs en l’àmbit d’aplicació del present reglament, es realitzaran obligatòriament per mitjans electrònics.

De manera progressiva, els diferents tràmits i serveis del Consorci s’integraran en l’espai habilitat a tal fi en la seu electrònica. Els tràmits i serveis que a l’entrada en vigor del present reglamente no hagen sigut integrats en la seu electrònica s’iniciaran transitòriament amb el formulari genèric.

Les notificacions per mitjans electrònics s’implementaran des de l’entrada en vigor d’aquest reglament.

El Consorci Provincial de Bombers de València durà a terme les accions oportunes i alhora habilitarà els mitjans tècnics necessaris per a facilitar la progressiva adaptació del personal inclòs en l’àmbit d’aplicació d’aquest reglament a l’administració electrònica.

Disposició Final. Entrada en vigor.

Aquest reglament entrarà en vigor del dia 1 del mes següent al de la seua publicació en el Butlletí Oficial de la Província de València.