València, 8 d’agost de 2016

La direcció del Consorci Provincial de Bombers de València ha fet balanç del primer any de gestió. Amb la presidència del Consorci a mans de Josep Bort, la nova direcció ha assentat les bases de futur amb el seu primer any de gestió. Els 10 principals eixos de treball en els quals s’ha fet especial incidència són:

 

1.- CONEIXEMENT DE LES NECESSITATS REALS

 

Conèixer el funcionament del Consorci, així com les necessitats i les deficiències del mateix ha estat una prioritat pel primer any de gestió. En este sentit ha estat imprescindible mantindré una estreta comunicació amb els treballadors, visitar els parcs de bombers per a conèixer les seues necessitats i parlar amb els bombers per escoltar les seues propostes i sol·licituds. Per altra banda, este primer any s’ha fet una avaluació de riscos de tots els parcs de bombers i una valoració econòmica per a poder eliminar-los al més prompte possible.
2.- DISTRIBUCIÓ EQUITATIVA DE RECURSOS

 

Altre dels principals punts de partida ha sigut la posada en marxa d’un nou pla de distribució de recursos entre parcs més equitatiu i just, sempre pensant en les necessitats reals del Consorci. Així, 3.100.000 euros del pressupost han anat destinats a comprar nous vehicles: sis Bombes Forestals Pesades per a contribuir a un millor i més eficient control del foc en els incendis en les muntanyes, un vehicle de lloc de comandament, una Bomba Urbana Pesada (BUP), deu vehicles d’utillatge i tres vehicles per a grups especials. A més, gràcies a l’ajust de preus en l’adjudicació s’ha aconseguit pel mateix preu més vehiclesper a la Unitat Forestal (UPC).
3.- RACIONALITZACIÓ DE DESPESES
Racionalitzar les despeses i evitar malbaratament de recursos és una obligació, i més encara en un escenari econòmic on la mancança de recursos obliga a prioritzar de forma continuada. Este ha estat també un objectiu del primer any. Assenyalar com a gest significatiu la renuncia als cotxes de representació, amb el que ni el gerent ni el president del consorci ni cap càrrec directiu compten amb cotxe oficial. En el seu lloc, s’han destinat per a l’ús de l’operatiu dels parcs de bombers amb la finalitat de dotar-los d’un mitjà més de treball.
4.- PLANIFICACIÓ DE INVERSIONS I PROTAGONISME DE LA PART SOCIAL
Una altra de les novetats del Consorci de Bombers és la participació de la part social en la priorització de les inversions. És a dir, des de fa un any totes les compres de material o inversió en vehicles s’ha aprovat en comissions en les quals ha estat present la part social amb l’objectiu d’optimitzar els recursos i comprar el que realment es necessita. Qui millor que els representants dels treballadors per saber el que més falta fa?
5.- CONVOCATORIA DE TOTES LES PLACES VACANTS
En lo referent a la convocatòria d’oposicions, s’han convocat noves places i s’han aprovat les bases d’un nou concurs-oposició en una taula de negociació. A més, la direcció del Consorci s’ha compromès a convocar totes les places que es queden vacants, tant de l’escala bàsica com dels comandaments.

6.- PROVES DE SELECCIÓ GARANTISTES AMB TRANSPARÈNCIA I IGUALTAT D’OPORTUNITATS

 

Altre de les senyes de la nova direcció ha estat el seu compromís per aconseguir unes proves de selecció transparents i garantir la igualtat d’oportunitats per a tots els opositors. El que es pretén és obrir processos públics tant per a places de l’escala bàsica com dels comandaments, cosa que fins ara no s’havia produït mai en els llocs de comandament ja que sempre accedien per promoció. L’objectiu final és que tots tinguen les mateixes oportunitats tant d’accés com d’ascens. A més, les contractacions generals es realitzaran a partir d’ara mitjançant un procediment obert i ordinari perquè el procés siga totalment transparent.

7.- COORDINACIÓ AMB LA GENERALITAT VALENCIANA

 

D’altra banda, s’ha fet un gran esforç per coordinar-se amb la resta de les administracions en pro d’una major eficiència i optimització de recursos. En este sentit, cal destacar la coordinació entre els diferents organismes que gestionen les Emergències i la Prevenció d’incendis. D’una banda, s’ha treballat amb l’Agència de Coordinació d’Emergències de la Generalitat Valenciana en temes d’extinció d’incendis i en el IVASPE en matèria de formació i homologació dels cursos, i d’altra banda, s’ha treballat estretament amb la Conselleria de Medi Ambient en matèria de prevenció d’incendis i formació a les urbanitzacions i àrees especialment sensibles sobre el risc d’incendi. Destacar també l’estretament que s’ha produït en la col·laboració amb les brigades forestals de la Diputació amb qui, per primera vegada, s’han fet esforços per alinear plans de treball.
8.- OPTIMITZACIÓ DE PROCEDIMENTS INTERNS I TRANSPARÈNCIA
Un altre dels aspectes destacables és el treball que s’ha fet per avançar amb el projecte de l’administració electrònica i de transparència i en una gestió del treball diari reorganitzada, tant a nivell administratiu com a nivell operatiu.

 

9.- ATENCIÓ A REIVINDICACIONS DESATESES

 

El canvi de Direcció ha suposat també que es tornaren a traslladar al Consorci moltes reivindicacions i sol·licituds que al llarg del temps havien estat desateses. Una de les reivindicacions històriques del Consorci que per fi s’ha materialitzat és la signatura d’un conveni de col·laboració amb el Polígon Industrial Juan Carlos I d’Almussafes. Es tracta d’una iniciativa de col·laboració entre entitats privades amb la finalitat de millorar les comunicacions i les actuacions en cas d’emergència que es continuarà fomentant. La signatura de convenis continuarà sent prioritària per a esta institució valenciana.

 

10.- VISIBILITZACIÓ I VALORITZACIÓ DEL TREBALL DELS BOMBERS

 

Per a finalitzar amb el decàleg de punts bàsics treballats a fons al primer any de la nova direcció està també el desenvolupament i la posada en marxa d’un nou pla de comunicació, de manera que s’ha començat a treballar en fer més visible les importants tasques que desenvolupen els bombers. Els bombers han sigut i són un referent social i, per això, és tan important donar a conèixer el seu dia a dia i la seua realitat. Fer partícip a la ciutadania amb la presència del Consorci als mitjans de comunicació i les xarxes socials ajuda a reforçar la percepció que es té del cos i a transmetre els seus valors.